Een barokke parel als hedendaagse concertzaal

Bart Demuyt (red.)

AMUZ en Uitgeverij Davidsfonds/Infodok, Leuven 2018

272 blz., ? 39,99 ISBN 978 90 590 8941 9

Het Augustinus Muziekcentrum (AMUZ) in Antwerpen organiseert activiteiten rond klassieke muziek, met klemtoon op de Middeleeuwen. Opzet is vanuit een historisch wetenschappelijke benadering de muziek op een vernieuwende manier aan een internationaal publiek te presenteren. Sinds 2006 vinden concerten plaats in de voormalige kloosterkerk van de paters Augustijnen, die verweven staat in de huizenrij van de Kammenstraat in een levendige buurt van het stadscentrum. De barokke Sint-Augustinuskerk werd tussen 1615 en 1618 opgetrokken onder leiding van Wenzel Coebergher, hofarchitect van de aartshertogen Albrecht en Isabella. Deze tweetalige publicatie kwam er naar aanleiding van de 400ste verjaardag van de kerk en de 25ste verjaardag van Laus Polyphoniae, het jaarlijks muziekfestival rond de Vlaamse polyfonie. Een originele mix van architectuur en muziek. Wil de Barok imponeren zo niet overweldigen, dan geldt dit ook een beetje voor dit lijvige kunstboek, met synchrone Engelse vertaling en een kanonnade van paginagrote interieurfoto’s, niet altijd even aansprekend, tot in de kleinste details. Enkele deskundigen geven toelichting bij de bouwgeschiedenis en de kunstschatten, vooral de altaarstukken van Rubens, van Van Dyck en Jordaens. Omdat Sint-Augustinus een der eerste kerken van Antwerpen is die na ontwijding eigentijds werd aangepast voor een nieuwe functie, wordt in een relevant hoofdstuk de problematiek van de herbestemming van kerkgebouwen toegelicht, met voorbeelden uit binnen- en buitenland. In het voorwoord is de minister voor Cultuur vol lof voor het bouwkundig en muzikaal erfgoed, gereduceerd tot historische esthetiek, zonder gewag te maken van de religieuze oorsprong van al dat fraais, wat verderop enigszins wordt ingehaald. Afsluitend gaan zeventig dure pagina’s naar een oplijsting van alle concerten in 25 jaar Laus Polyphoniae.

Partner Content