De Belgische spoorwegen

Louis Gillieaux

Gisteren-vandaag-morgen

Lannoo, Tielt 2017

206 blz., ? 34,99 ISBN 978 94 014 4802 4

Winst, publieke dienstverlening, modernisering, stiptheid en veiligheid zijn, sinds de trein in 1835 in Mechelen zijn eerste stoomstoot gebruikte om naar Brussel te sporen, nog steeds de overheersende trefwoorden van de staatsspoorwegen. Ook in dit boek ontbreken ze niet. In de 19de eeuw was België een pionierland met het dichtste spoorwegnet ter wereld. Vanaf de jaren 1950 begon de problematiek van concurrentie van andere transportmodi, het afslanken van het spoorwegnet in de zoektocht naar rendement en de dwingende noodzaak tot modernisering van treinen, stations en infrastructuur.

Gillieaux geeft voldoende aandacht aan de historische gegevens. Techniek komt op een zodanige manier aan bod dat het voor iedereen vlot te begrijpen is, zoals over de vraag waarom in bijna elk Europees land de elektrische stroomtoevoer anders loopt. Een van de (vergeten?) slachtoffers van dat probleem was de afgevoerde Fyra, de Italiaanse hogesnelheidstrein die de verbinding tussen Brussel en Amsterdam moest verbeteren. Die hogesnelheidstreinen en de Europese dimensie van het treinverkeer krijgen veel aandacht. Dat past in het concept om voor ‘vandaag’ en ‘morgen’ veel extra duiding over de werking en de toekomstige doelstellingen van de NMBS te geven. Soms krijgt men daarbij het gevoel dat het een promotionele voorstellingstekst van het spoorwegbedrijf is. In 2015 werd bij het station van Schaarbeek een gloednieuw museum van en over de spoorwegen in België geopend, Train World. De historische verhaallijn heeft er aandacht voor minder gebruikelijke thema’s en eindigt met een blik op de toekomst en een luchtige aanzet tot het werven van NMBS-personeel. Treinspotters zullen een beetje in de kou staan, maar dit boek sluit goed aan bij de verhaallijn van Train World.

Partner Content