Geen klasgemiddelde meer: ‘Leerkrachten krijgen elke dag nieuwe richtlijn op hun bord’

© Getty Images/iStockphoto

Scholen in Vlaanderen zijn volop aan het worstelen met de vraag of er nog klasgemiddelden of medianen thuishoren op het schoolrapport. N-VA-onderwijsspecialist Koen Daniëls heeft zijn bedenkingen.

Heel wat lagere en middelbare scholen zijn er al van afgestapt, met name in het Gemeenschapsonderwijs (GO!), zo schrijft Het Nieuwsblad.

De nieuwe tendens is het gevolg van een specifiek beleid binnen het GO!. ‘Het staat niet in richtlijnen gebeiteld, maar we raden het onze scholen aan om die niet langer te gebruiken’, zegt de woordvoerster van GO!. ‘Gemiddelden zeggen weinig over de ­individuele prestaties van leerlingen.’ Bovendien zouden ­leerlingen zich slechter voelen op school als ze zich met elkaar vergelijken.

Vooral dat laatste argument lokt kritiek uit bij onderwijsexperts. ‘Kinderen moeten ook leren dat het leven niet altijd rozengeur en maneschijn is’, zegt cognitief psycholoog Wouter Duyck (UGent) in de krant.

‘Mijn eerste reactie is vooral een diepe zucht. Je zal maar leraar zijn. Elke dag word je geconfronteerd met een nieuwe richtlijn’

Koen Daniu0026#xEB;ls, N-VA

Ook N-VA-onderwijsspecialist Koen Daniëls heeft zijn bedenkingen.

Zo’n gemiddelde of mediaan kan volgens hem een ‘interessant referentiepunt’ zijn. Maar Daniëls ergert zich vooral aan de steeds nieuwe richtlijnen voor leerkrachten en de extra planlast voor scholen. ‘Mijn eerste reactie is vooral een diepe zucht. Je zal maar leraar zijn. Elke dag word je geconfronteerd met een nieuwe richtlijn’, zegt hij aan Belga.

‘We hameren constant op de vrijheid van onderwijs. Maar die vrijheid wordt dan blijkbaar vanuit de koepels meteen afgebakend met normatieve richtlijnen. Als je die richtlijn niet volgt, moet je je als school gaan verantwoorden’, legt Daniëls uit. ‘Op de koepels is er dus volk genoeg om dat soort normatieve richtlijnen te bedenken, terwijl men in de scholen en klassen handen tekort komt en kreunt onder de planlast. Ik vraag me echt af wat daar de meerwaarde van is’, besluit Daniëls.

Open VLD-parlementslid Jo De Ro krijgt het een beetje op zijn heupen van de houding van Daniëls. ‘Als Koen Daniëls zelf wil bepalen wat er op de speelplaats en in de refter van het gemeenschapsonderwijs moet gebeuren, moet hij zich maar kandidaat stellen om Raymonda Verdyck (afgevaardigd bestuurder van het GO!, red.) op te volgen’, zo reageert hij. ‘Ofwel menen we het met de vrijheid van onderwijs, ofwel moeten we artikel 24 uit de Grondwet (het artikel dat de vrijheid van onderwijs regelt, red.) schrappen’, aldus De Ro aan Belga.

‘We mogen ons als parlement toch niet elke keer gaan moeien met hoe er wordt lesgegeven en hoe de rapporten zijn opgesteld’

Jo De Ro, Open VLD

‘We kunnen als parlement de contouren uittekenen en via sterke eindtermen de lat hoog leggen. Maar we mogen ons als parlement toch niet elke keer gaan moeien met hoe er wordt lesgegeven, hoe de rapporten zijn opgesteld en welke methodes men gebruikt? Laat ons daar de vrijheid van onderwijs respecteren en niet elke keer een koepel – de ene keer is het de katholieke koepel, nu het GO! – aanvallen als het met voorstellen of richtlijnen komt’.

Partner Content