'Waarom chocolade wél goed voor je is': daarmee kopte Story onlangs. Het tijdschrift verwees naar de Amerikaanse neurowetenschapper en voedingsdeskundige Will Clower, die een chocoladedieet heeft uitgewerkt. 'Hoe werkt het? Laat een blokje donkere chocolade, de grootte van je duimtop, twintig minuten voor de maaltijd op je tong smelten en de hersenen laten vervolgens hormonen vrij die je een verzadigd gevoel geven. Wanneer je hetzelfde doet na de maaltijd vermindert dat weer de kans dat je naar snacks en tussendoortjes grijpt.' Clower schreef hierover het boek Eat chocolate, lose weight. We konden de man niet persoonlijk spreken, maar in eerdere interviews gaf hij telkens dezelfde boodschap: laat voor en na elke maaltijd een stukje donkere chocolade (80 procent cacao: daar hamert hij op) smelten op je tong en je hongergevoel neemt af.

Een eerste rondje opzoekwerk is meteen ontnuchterend. In mei 2015 verscheen in De Morgeneen artikel over 'het "chocolade-dieet" dat pers en publiek om de tuin leidde'. Wetenschapsjournalist John Bohannon had zelf een dieetonderzoek op poten gezet, om aan te tonen hoe makkelijk slechte wetenschap de kranten haalt. En ja hoor: de populaire Duitse krant Bild zette het in maart 2015 op zijn voorpagina. Twee maanden later berichtten heel wat internationale media over deze hoax, wat natuurlijk geen goede reclame was voor Will Clower en zijn boek.

Het klopt dat het helpt om iets kleins te eten voor de maaltijd, omdat je dan al een verzadigd gevoel krijgt. Maar dan lijken soep of een appel me gezondere ideeën.

Patrick Mullie (VUB)

Volgens voedingsdeskundige Patrick Mullie (VUB) is het grote probleem dat Clower vertrekt vanuit een a priori idee - 'chocolade helpt om af te vallen' - en dan studies zoekt die dat ondersteunen. 'Zo zul je er altijd vinden, maar erg wetenschappelijk is het niet. Het enige wat mij zou overtuigen van dit dieet, is een klinische studie mét een controlegroep: laat een grote groep mensen voor en na elke maaltijd een stukje chocolade eten, laat een controlegroep telkens een stukje appel eten (en verder precies dezelfde maaltijden) en bekijk na zes maanden of één jaar wie het meeste gewicht heeft verloren. Uiteraard kun je afvallen met een chocoladedieet: als je dagelijks maar 1400 calorieën eet - of dat nu groenten, frieten of chocolade zijn - dan val je af. En het klopt ook dat het helpt om iets kleins te eten voor de maaltijd, omdat je dan al een verzadigd gevoel krijgt. Maar dan lijken soep of een appel me gezondere ideeën. Al verkoop je daar natuurlijk minder boeken mee.'

Ook voedingsdeskundige Nathalie Michels (UGent) is eerder sceptisch. 'Ik heb enkele studies teruggevonden die aantonen dat donkere chocolade leidt tot een verzadigd gevoel en het hongergevoel afremt. Maar dat waren telkens heel kleine onderzoeken, met slechts een vijftiental testpersonen. Heel overtuigend zijn die dus niet. Af en toe een klein stukje zwarte chocolade kan zeker geen kwaad, ter vervanging van een dessert. Ik volg Clower ook als hij zegt dat je de chocolade moet laten smelten op je tong. Je geniet veel meer van de smaak en krijgt zo een psychologische verzadiging. Maar als je voor en na elke maaltijd chocolade eet, al is het maar een klein stukje, zit je al snel aan een 500-tal extra calorieën per dag. Niet bepaald een goede manier om gewicht te verliezen.'

Conclusie

De luttele onderzoeken die suggereren dat donkere chocolade het hongergevoel afremt, zijn niet overtuigend. Wie wil afvallen, eet voor en na de maaltijd beter iets gezonds, zoals soep of een appel. Knack beoordeelt deze stelling dus als onwaar.

Meer Factcheckers vindt u via Knack.be/Factchecker

Krasse uitspraak, straf cijfer of dito feit in de actualiteit gezien? Stuur uw vraag met exacte bronvermelding van het citaat naar factchecker@knack.be

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.