Expert Mohamed El Baghadadi: ‘Er komen geen stroomtekorten door elektrische auto’s’

© BelgaImage
Jelle Dehaen
Jelle Dehaen Medewerker Knack, historicus, filosoof, auteur

‘Een elektrische auto vervuilt drie tot vier keer minder dan een klassiek voertuig’, zegt Mohamed El Baghdadi van het mobiliteitsonderzoekscentrum MOBI (VUB). ‘Al moeten we ons ook zorgen blijven maken over de ontginning van sommige materialen die in elektrische wagens worden gebruikt.’

Batterijen worden voortdurend verbeterd. Kan de consument een nieuwe batterij kopen zonder dat de hele auto moet worden omgebouwd? (Frank Vancoillie, Roeselare)

Mohamed El Baghdadi: Dankzij een nieuwe batterij zal een wagen beter presteren en een groter rijbereik hebben. We verwachten dat de compatibiliteit verzekerd wordt, zodat de klant zonder probleem kan overschakelen.

Er zijn nu soms al problemen met de stroombevoorrading in de winter. Zal dat niet erger worden als er veel elektrische auto’s bijkomen? (Rik Deberdt, Westouter )

El Baghdadi: Als we tien procent meer elektrische auto’s zouden hebben, zou de productiecapaciteit met maar één procent hoeven te stijgen. Met de huidige productiecapaciteit kunnen we veel meer elektrische voertuigen opladen. Het probleem is dat er soms te veel vraag is naar stroom op hetzelfde moment. Maar een elektrische wagen kun je makkelijk opladen tijdens dalmomenten. Ook ons elektriciteitsnet ondergaat intussen een evolutie. Dankzij het smartgrid en hernieuwbare energie – waar we blijvend op moeten inzetten – zullen de productie en opslag van energie nog beter verlopen.

Een elektrische auto heeft drie tot vier keer minder impact op het milieu dan een auto die met benzine of diesel rijdt

De productie van batterijen is vervuilend. Is de elektrische auto wel beter voor het milieu? (John Bijnens, Kuringen)

El Baghdadi: Als we de milieu-impact van een auto beoordelen, kijken we naar zijn hele levenscyclus, dus inclusief productie en afbraak. Houden we met al die factoren rekening, dan heeft een elektrische auto drie tot vier keer minder impact op het milieu dan een auto die met benzine of diesel rijdt. Dat komt omdat nauwelijks twee tot drie procent van de vervuiling van een wagen aan de productie te wijten is. De uitlaatgassen van klassieke auto’s spelen een veel grotere rol. Al moeten we ons ook zorgen blijven maken over de ontginning van sommige materialen die in elektrische wagens worden gebruikt.

Hoeveel kilometers per jaar moet je rijden voor een elektrische wagen rendabel wordt? (Korneel De Rudder, Leuven)

El Baghdadi: Een elektrische wagen kost meer in de aankoop, maar zijn operationele kosten liggen lager. Als je thuis je wagen oplaadt, is elektriciteit goedkoper dan benzine. Bovendien vereist een elektrische wagen minder onderhoud. Hoe meer kilometers je rijdt, hoe performanter hij dus wordt. In het mediumsegment is een elektrische auto voor een normale gebruiker – die 15.000 kilometer per jaar rijdt – ongeveer even duur als een klassiek voertuig. In het goedkopere segment blijven de elektrische wagens duurder, maar in het luxesegment zijn ze goedkoper. Voorlopig zijn er nog subsidies nodig om de prijs te drukken, maar dat zal door de technologische verbeteringen van batterijen binnenkort veranderen. En wie eigen zonnepanelen heeft of op gunstige tijdstippen oplaadt, zal nog goedkoper kunnen rijden. Bij MOBI hebben we bovendien een handige internettool (mobi.vub.ac.be/) ontwikkeld waarmee mensen de kostprijs van auto’s kunnen vergelijken.

VRAAG VAN DE WEEK

Bestaan er vervoerbare zonnepanelen waarmee ik mijn auto op vakantie kan opladen? (Bart van den Keybus, Diegem)

El Baghdadi: Draagbare zonnepanelen bestaan al: zo zijn er kleine strips die je op een rugzak kunt bevestigen en waarmee je een smartphone kunt opladen. Als je een auto op een aanvaardbare tijd wilt opladen, heb je evenwel een groter vermogen nodig. Compacte zonnepanelen die dat kunnen, bestaan niet. Daarom is het beter om op vakantie gebruik te maken van een degelijke, permanente installatie.

VOLGENDE WEEK

Leidt de redding van vluchtelingen op de Middellandse Zee tot een aanzuigeffect?

Stel uw vraag aan professor Ilse Ruyssen (UGent)


Mail uw vragen naar mijnvraag@knack.be en maak kans op een boekenbon van Standaard Boekhandel ter waarde van 20 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content