'Sommige bedrijven hebben beslist om Noord-Ierland niet langer te bedienen, als gevolg van onzekerheid en vertragingen', verklaarde John Martin, verantwoordelijke voor de regio bij de vrachtvervoerdersorganisatie Road Haulage Association (RHA).

Sinds de brexit zou het vrachtvolume naar Noord-Ierland slechts 30 à 40 procent bedragen van normaal. Dat is in de eerste plaats te wijten aan de brexit, al speelt ook de coronapandemie een rol. 'Het systeem staat op het punt om in te storten', waarschuwt de RHA.

Harde grens

Sinds 1 januari maakt het Verenigd Koninkrijk niet langer deel uit van de Europese douane-unie. Er werd een handelsakkoord afgesloten met de Europese Unie, maar voor Noord-Ierland geldt een aparte regeling. Dat gebied blijft wel in de douane-unie, om te vermijden dat er opnieuw een 'harde grens' zou ontstaan met buurland Ierland (lid van de EU, red.). En dus gelden voor goederen die uit Groot-Brittannië Noord-Ierland binnenkomen extra formaliteiten en controles.

Het systeem van de Britse regering dat de importdocumenten regelt, botst volgens de RHA al op zijn limieten. Voor transporteurs uit Noord-Ierland dreigen zware verliezen als een deel van de vrachtwagens leeg blijft.

Vorige week kondigde ferrymaatschappij Stena Line aan dat verschillende verbindingen tussen Wales en Dublin werden afgeschaft. Ook dit heeft een effect op de import - via Ierland - naar Noord-Ierland. De hele leveringsketen is verstoord, met alle gevolgen van dien, waarschuwt de sector. (Belga)

'Sommige bedrijven hebben beslist om Noord-Ierland niet langer te bedienen, als gevolg van onzekerheid en vertragingen', verklaarde John Martin, verantwoordelijke voor de regio bij de vrachtvervoerdersorganisatie Road Haulage Association (RHA). Sinds de brexit zou het vrachtvolume naar Noord-Ierland slechts 30 à 40 procent bedragen van normaal. Dat is in de eerste plaats te wijten aan de brexit, al speelt ook de coronapandemie een rol. 'Het systeem staat op het punt om in te storten', waarschuwt de RHA.Sinds 1 januari maakt het Verenigd Koninkrijk niet langer deel uit van de Europese douane-unie. Er werd een handelsakkoord afgesloten met de Europese Unie, maar voor Noord-Ierland geldt een aparte regeling. Dat gebied blijft wel in de douane-unie, om te vermijden dat er opnieuw een 'harde grens' zou ontstaan met buurland Ierland (lid van de EU, red.). En dus gelden voor goederen die uit Groot-Brittannië Noord-Ierland binnenkomen extra formaliteiten en controles. Het systeem van de Britse regering dat de importdocumenten regelt, botst volgens de RHA al op zijn limieten. Voor transporteurs uit Noord-Ierland dreigen zware verliezen als een deel van de vrachtwagens leeg blijft. Vorige week kondigde ferrymaatschappij Stena Line aan dat verschillende verbindingen tussen Wales en Dublin werden afgeschaft. Ook dit heeft een effect op de import - via Ierland - naar Noord-Ierland. De hele leveringsketen is verstoord, met alle gevolgen van dien, waarschuwt de sector. (Belga)