Egbert Lachaert (Open VLD): ‘Tot 7000 euro per jaar in ruil voor uw bedrijfswagen’

© iStock
Jelle Dehaen
Jelle Dehaen Medewerker Knack, historicus, filosoof, auteur

‘Eindelijk is er een financieel interessant alternatief voor de bedrijfswagen’, zegt federaal parlementslid Egbert Lachaert (Open VLD).

1. Normaal gezien keurt de Kamer deze week het mobiliteitsbudget goed. Wat houdt het precies in?

Egbert Lachaert: We willen werknemers motiveren om het geld dat ze nu spenderen aan een bedrijfswagen uit te geven aan andere, duurzamere vervoersmogelijkheden. In plaats van hun bedrijfswagen krijgen ze een budget voor een trein- of busabonnement of om een elektrische fiets te kopen. Met een deel van dat budget kunnen ze zich ook een kleinere wagen aanschaffen. Dat kan allemaal al snel, want de regeling gaat vanaf 1 maart in.

2. Zullen kleinere wagens het fileprobleem oplossen?

In plaats van hun bedrijfswagen krijgen ze een budget voor een trein- of busabonnement of om een elektrische fiets te kopen.

Lachaert: Wie nu een grotere wagen heeft, zou te veel verliezen als hij die alleen tegen een treinabonnement of fiets zou kunnen omruilen. Daarnaast verplaatsen veel werknemers zich multimodaal. Op sommige dagen gaan ze met de fiets naar het werk. Op andere dagen, bijvoorbeeld als het slecht weer is, hebben ze hun wagen nodig. Het grote pluspunt is dat werknemers vroeger alleen voor een bedrijfswagen konden kiezen, en er nu een financieel even interessant alternatief is.

3. Hoeveel geld zullen werknemers krijgen?

Lachaert: Dat hangt af van het soort wagen dat ze hebben, maar hun budget zou ongeveer 5000 à 7000 euro per jaar bedragen. Dat is behoorlijk wat geld: wie iets overhoudt, krijgt dat in cash uitbetaald. Mensen zullen daarop wel een sociale bijdrage van 38 procent moeten betalen. Dat is meer dan in het bestaande cash for cars-project. Daarbij ruilen werknemers hun bedrijfswagen alleen voor geld in, dat tegen een gunstiger tarief wordt belast.

4. Slechts 0,065 procent van de werknemers heeft gebruiktgemaakt van cash for cars. Waarom?

Lachaert: De voorwaarden waren te streng. Werknemers moesten twaalf maanden een bedrijfswagen hebben voor ze die konden inruilen. In ons nieuwe voorstel krijgen ze geld wanneer ze een promotie maken waarvoor ze normaal een bedrijfswagen zouden krijgen. Bovendien moet er meer reclame gemaakt worden voor het project.

5. Is het mobiliteitsbudget niet te complex?

Lachaert: Op dit moment worden er een aantal apps ontwikkeld die het makkelijker zullen maken om het mobiliteitsbudget te beheren. Zo zul je tickets voor het openbaar vervoer rechtstreeks vanuit de app kunnen betalen en gaan ze onmiddellijk van je budget af. Dat is veel gebruiksvriendelijker dan wanneer je telkens een bonnetje moeten indienen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content