Een droom voor Belgische hockeyers

Tom Boon © BELGA

Op bezoek bij de Red Lions op het WK hockey in Nederland.

“Alles ademt hier hockey.” Eric Pirenne, de manager van het Belgische mannenteam, wijst naar het sportcomplex van de Voorburgse hockeyclub Cartouche. Op het hoofdveld werken de Red Lions de laatste training af voor de WK-wedstrijd tegen wereldkampioen Australië. Het geluid van stick en bal weerklinkt over de andere kunstgrasvelden.

Cartouche heeft de Belgische hockeyers, zowel mannen als vrouwen, geadopteerd. Op loopafstand van hun hotel beschikken ze over een veld, dat er twee maanden ligt en dat identiek is aan de mat waarop in het Kyocerastadion in het nabijgelegen Den Haag wordt gespeeld. “Dit is een droom voor de Belgische hockeyers”, zegt Pirenne.

Wachtlijst

Hockey mag dan in België in opmars zijn, in Nederland is de sport heel populair. In zestien jaar is het ledental van de Nederlandse hockeybond KNHB gestegen van 125.000 naar 240.000. In 2020 zal het land naar verwachting 300.000 hockeyers tellen en dat is volgens wetenschappers een bescheiden prognose.

Bij een familieclub als Cartouche, dat bescheiden speelt in de op een na hoogste liga, zijn de grenzen van de groei bereikt. “We hebben 1.800 leden en een wachtlijst van 900. Die kunnen we niet opnemen, zolang we niet meer dan vijf velden hebben. Als we dat toch doen, zouden we organisatorisch uit onze voegen barsten”, zegt Jacqueline Zwagers, die met Saskia Veldhuis gastvrouw voor de Belgen speelt.

Glamourgirls

Vooral meisjes gaan massaal hockeyen. Ze worden gelokt door de ‘glamourgirls’ van Oranje, die meer bekendheid hebben dan de spelers van het nationale mannenteam. Volgens cijfers uit 2013 zijn bij de KNHB 146.010 speelsters aangesloten, dat is 61 procent. Een percentage dat bij de jeugd – de ‘smurfen’ beginnen al op zesjarige leeftijd – nog hoger is.

Ook Cartouche trekt momenteel meer meisjes aan dan jongens. Die trend is in België nog niet doorgedrongen, weet de in Kortrijk wonende Julie Bosteels, manager van de Red Panthers. “Bij nieuwe clubs in Waregem en Roeselare is er nog een evenwicht. Daarbij telt dat de prestaties van de mannen vooralsnog meer tot de verbeelding spreken.”

Teamsport

De spectaculaire groei in Nederland is het gevolg van een uitgekiende strategie van de KNHB. De sport komt goed aan bij ouders, die het belangrijk vinden dat hun kind een teamsport beoefent. Gewelddadigheden in het voetbal doen veel ouders besluiten voor het hockey te kiezen, dat een positief imago heeft en waar normen en regels nog gelden.

Als de Belgische mannen, die hun eerste twee WK-duels wonnen, de komende week in de prijzen vallen, is dat mogelijk mede te danken aan een van de businessleden van Cartouche. Peter Carpay, oprichter van SAIO safety training, had het idee om de Red Lions in de haven van Rotterdam een test te laten afleggen die nieuwe medewerkers van een booreiland doorgaans moeten ondergaan.

Bondscoach Marc Lammers, die graag nieuwe wegen zoekt, was erg te spreken over deze manier van teambuilding. (Belga/EE)

Partner Content