Luk Lambrecht

Duizelingwekkende kunst: Lionel Estève bij Hermes in Brussel

Luxe-huis Hermès investeert in kunst met een beklijvende installatie van Lionel Estève (***1/2)

Brussel is in ons land zonder twijfel de meest bruisende stad geworden op het vlak van hedendaagse kunst op uitzondering… van het Koninklijk Museum voor Moderne Kunst dat als een motor zou moeten functioneren en nu ook al verstrikt in communautair gekrakeel.

Het blijft bijzonder spijtig dat een metropool zoals Brussel het binnenkort enige tijd (…) moet rooien zonder de publieke aanwezigheid van moderne kunst die toch de sokkel vormt voor wat nu wordt gemaakt.

Opvallend is ook dat binnen het aanbod van de galeries er ook internationale zoals de vermaarde New Yorkse Barbara Gladstone in Brussel een filiaal openen waaruit blijkt dat Brussel ook op het vlak van de commerce een belangrijk Europees knooppunt is geworden. Ook opmerkelijk is dat meer en meer luxe-merken zich “engageren” voor hedendaagse kunst.

Het lijkt soms vreemd maar hedendaagse kunst behoort nu éénmaal tot één van de facetten waarmee kapitaalkrachtigen zich met peperdure “unieke” objecten en kunstwerken kunnen onderscheiden van de rest van de wereld.

Luxe

Het “huis” Hermes associeert zich in termen van marketing graag net zoals de andere “betere” merken zoals Louis Vuitton, Prada en Pommery heel nadrukkelijk met hedendaagse kunst.

Eens en wat onwennig de fonkelende boetiek voorbij flaneren, biedt Hèrmes in haar pand in Brussel een prachtige, lichtrijke en hoge achterliggende ruimte die wordt voorbehouden voor de presentatie van hedendaagse kunst en meer bepaald voor nieuwe producties.

Schoonheid

Momenteel wordt een project gepresenteerd van de van oorspong Franse kunstenaar Lionel Estève (1967) die al meer dan 20 jaar resideert en werkt in ons land.

Onder de klinkende titel “There are no Circles” maakt hij in die open vierkante ruimte ferm indruk met een enorme mobiele sculptuur.

Lionel Estève was altijd al gefascineerd door de heldere kleuren van doodgewone objecten zoals nepparels, andere plastieken spulletjes, post-it klevertjes en zo meer die hij gebruikt als “bouwsteentjes” om er werken en ruimtelijke sculpturen en installaties mee te maken.

In een recent uitgegeven boek door galerie Albert Baronian in Brussel wordt zichtbaar hoe schatplichtig zijn speels en helder werk is aan bijvoorbeeld de kinetische kunst en de zero-beweging. De suggestie van beweging refereert in het werk van Lionel Estève ontegensprekelijk aan het werk van “klassiekers” zoals Jan Schoonhoven en Walter Leblanc waarin het platte vlak aanleiding geeft tot visuele illusies en effecten van voorbijgaande aard.

Lionel Estève is een estheet “pur sang”; ook in zijn vazen en met koordjes gevangen keien weet hij zijn kunstproductie te focussen op de schoonheid van de autonome vorm.

Beweging

Pal in het midden van de Hermès-ruimte monteerde Lionel Estève een sculptuur bestaande uit tal van aan elkaar geknoopte visdraden met talloze kleurrijke bolletjes, balletjes en andere objectjes die eens in beweging gebracht via een kleine motor tot meer dan vijf meter uitzwieren in de vrije ruimte.

Het is een fantastisch en zelfs feeëriek kunstwerk; een grandioze mobile die een mens doet wijken en meteen laat denken aan werk van Alexander Calder maar ook aan de meer ernstige en wetenschappelijke experimenten van de Belgische De Stijl-vertegenwoordiger Georges Vantongerloo.

Het gaat in La Verrerie in Hermes dus om één monumentaal werk dat eens in beweging de hele ruimte oplaadt met een duizelingwekkende perceptuele ervaring die “en plus” voor kunstliefhebbers de deur wagenwijd openzet voor het gissen naar bijkomende referenties, verscholen tussen de plooien van de rijk gevulde geschiedenis van de moderne kunst.

Daniel Buren

Als toemaatje kan de bezoeker een kleine presentatie bewonderen van het Hermès-project dat de Franse kunstenaar Daniel Buren voor dit huis produceerde. Het project bestaat uit 365 unieke foulards gebaseerd op 22 thematisch zeer verschillende “photo-souvenirs” van Daniel Buren die hij vervolgens in de bekende tekens/strepen van 8,7 cm kaderde en perfect liet afdrukken op de foulard. Het zijn prachtige “exclusieve” en dure werken geworden die volgens Daniel Buren “uniek” zijn maar toch in eerste instantie dienen om gedragen te worden rond de hals van een vrouw die meteen een stukje “kunst” wordt…

Bij “Photos-souvenirs” van Daniel Buren hoort een vuistdik prachtig boek waarin alle foto’s van concept, productie en kadrering van de foto’s de revue passeren.

Lionel Estève nog tot 2 juli van maandag tot zaterdag van 11u.00 tot 18u.00 in La Verrerie/Hermès,

Waterloolaan 50 in Brussel

Luk Lambrecht

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content