Drie toptentoonstellingen die u in Londen niet mag missen

Salvador Dali. © Flickr
Dave Mestdach

Kunstliefhebbers die dit najaar Londen aandoen, kunnen er – naast het Jasper Johns-retrospectief – nog andere toptentoonstellingen bezoeken. Deze drie, bijvoorbeeld.

1. BASQUIAT: BOOM FOR REAL (Barbican Centre, tot 28/01/2018)

Basquiat.
Basquiat.© .

Hij was schilder, dichter, acteur, muzikant, dj en vooral zichzelf. Hij was het wonderkind van de New Yorkse kunstscène van de jaren tachtig. Hij was de protegé van Andy Warhol en het liefje van Madonna. Plus: hij was de eerste zwarte Amerikaanse kunstenaar die het – vooraleer hij op zijn 27e aan een overdosis bezweek – tot vedette wist te schoppen. Geen wonder dat Jean-Michel Basquiat de ‘Jimi Hendrix van de moderne kunst’ wordt genoemd. Maar sporen ’s mans energieke, neo-expressionistische tags, tekeningen en doeken wel met de mythe die rond hem is ontstaan? Het antwoord ontdek je op deze expo, met honderd van zijn werken, aangevuld met brieven, boeken, foto’s en video’s uit zijn korte, turbulente leven.

2. DALI/DUCHAMP (Royal Academy, tot 03/01/2018)

Salvador Dali.
Salvador Dali.© .

In the right-hand corner: Marcel Duchamp, de Franse peetvader van de conceptuele kunst, de kubist die zijn borstels inruilde voor readymades, die dada zei tegen het kunstwereldje en een urinoir in een museum zette. In the left-hand corner: Salvador Dalí, de Spaanse surrealist die slappe wijzers, kreefttelefoons en vooral zichzelf aan de man bracht, een designsnor kweekte en de eerste rockster én karikatuur van de kunst werd. Het cliché wil dat de eerste het gevecht uiteindelijk makkelijk heeft gewonnen, toch volgens de smaakpolitie. Maar waren de twee spotvogels überhaupt wel tegenstanders? En wat was het discours dat hun grijnslachende werk vorm gaf? Deze expo peilt naar de raakvlakken en breekpunten tussen beide kunstfetisjisten, en zorgt ervoor dat niemand zich nog hoeft te schamen voor die Dalí-poster boven zijn bed.

Degas.
Degas.© .

Edgar Degas was een vat vol tegenstellingen. Privé stond hij te boek als een misantroop en vrouwenhater, maar hij ging de kunstgeschiedenis in met elegante, liefdevolle portretten van meisjes en ballerina’s. Hij ging prat op zijn conservatisme en beweerde alles aan de oude meesters te danken te hebben, maar hij inspireerde zich, met zijn abrupt gecoupeerde figuren, wel op de opkomende fotografie en stond, met zijn vloeiende, schetsmatige stijl, mee aan de wieg van het impressionisme en modernisme. Precies een eeuw geleden overleed Degas, en die verjaardag wordt in de National Gallery gevierd met een bloemlezing. Die is gebaseerd op haar eigen Degas-collectie – de grootste in Groot-Brittannië – en wordt aangevuld met zestig werken in bruikleen, waarbij de spotlights worden gericht op een reeks van twintig pasteltekeningen uit de Burrell Collection in Glasgow.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content