‘De fietsinfrastructuur van België loopt achter op die van Nederland’

'Op onze fietspaden rijden tegenwoordig heel verschillende fietsers rond: gewone recreanten, snelle wielertoeristen, ouderen en jongeren op snelle e-bikes, maar ook scooters en gebruikers van allerlei toestellen zoals Segways en monowheels.' © iStock
Michel Vandersmissen
Michel Vandersmissen Redacteur van Knack

In Nederland vielen in 2017 voor het eerst meer verkeersdoden op de fiets dan in de auto. Maar bij ons is de situatie helemaal anders, zegt Stef Willems (Vias). Vijf vragen.

1. Hoe is de situatie in België?

In 2017 stierven 247 mensen ter plaatse in een auto. Bij de fietsers ging het om 41 doden. De mensen die nadien in het ziekenhuis overleden, zijn daar niet bijgeteld. Er is een groot verschil met Nederland: daar stierven vorig jaar 206 fietsers, tegenover 201 mensen in een auto. Bovendien daalt hier het aantal fietsdoden, terwijl het in Nederland blijft stijgen. In Nederland wordt er nu eenmaal veel meer gefietst dan bij ons.

2. Het wordt in ons land wel drukker op de fietspaden. En ook gevaarlijker?

In ons land loopt de fietsinfrastructuur achter op Nederland, maar ook hier gebruiken steeds meer fietsers de fietspaden. Veel fietspaden zijn in feite te smal. Dat verhoogt het risico op onderlinge aanrijdingen.

3. E-bikes worden steeds populairder. Verhogen ze het risico op ongevallen?

Ja. Op onze fietspaden rijden tegenwoordig heel verschillende fietsers rond: gewone recreanten, snelle wielertoeristen, ouderen en jongeren op snelle e-bikes, maar ook scooters en gebruikers van allerlei toestellen zoals Segways en monowheels. En iedereen doet dat tegen sterk verschillende snelheden, wat de kans op ongevallen vergroot.

4. In Nederland stijgt het aantal doden bij oudere fietsers. Is dat ook zo in ons land?

Ongeveer de helft van de fietsdoden met een elektrische fiets is 65-plus. Dat is niet verwonderlijk: de elektrische fiets wordt almaar populairder bij die leeftijdsgroep.

5. In Nederland willen ze oudere fietsers verplichten rijlessen te volgen. Is dat een goed idee?

Ook in België geven verschillende instanties en verenigingen als OKRA cursussen elektrisch fietsen. Dat is een goede zaak, maar een verplichting vinden wij niet nodig. Het gaat in die cursussen vooral over op- en afstappen: dat is anders dan bij een gewone fiets omdat je bij het vertrek de kracht van je motor voelt. Het is ook belangrijk om de mensen erop te wijzen dat rijden met een hogere snelheid grotere gevolgen kan hebben bij een ongeval. Hogere snelheid betekent bij een val een hogere impact, maar ook een langere remafstand. We adviseren oudere mensen om zeker een fietshelm te dragen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content