Ondanks de downgrade doorgevoerd door ratingbureau Fitch blijft Frankrijk een merkwaardig stevige kredietstatus (AA+, zijnde de op één na hoogste) behouden. Dat Frankrijk vele trappen hoger staat dan Italië op de ladder van de internationale kredietwaardigheid is niks meer of minder dan een aberratie. In de Intro van Trends van deze week nemen we de vergelijking tussen beide landen meer uitgebreid onder de loep.

Als objectieve financieel-economische gegevens de "sterke" kredietpositie van Frankrijk niet kunnen verklaren, wat dan wel? Enkele informele contacten op niveau van de rating agencies en de centrale banken binnen de eurozone maken al snel duidelijk waar en hoe het kalf hier gebonden ligt.

Een eurozone zonder Griekenland, Portugal of Ierland blijft een best haalbare kaart. Een exit van Spanje of Italië zou al heel wat meer problemen met zich meebrengen, om het eufemistisch uit te drukken. Een exit van Frankrijk is echter totaal ondenkbaar. De Duits-Franse as stut al sinds de Tweede Wereldoorlog de Europese constructie en inzake de eurozone geldt die realiteit meer dan ooit.

De manier waarop de Frans elite binnen de Europese geledingen een rol spelen die het relatieve belang van Frankrijk ver overstijgt, maakt dat Frankrijk altijd zal gered worden. Via onder meer haar OMT-programma beschikt de Europese Centrale Bank (ECB) over het instrumentarium om ongelimiteerd Frans staatspapier op te kopen en er zodoende voor te zorgen dat de Franse overheid zichzelf in stand kan houden en dat de euro overeind blijft.

Vandaag kleven er nog condities aan interventies vanwege de ECB ten voordele van noodlijdende landen. In het geval van grote Franse problemen zal die voorwaardelijkheid overboord gaan, al zal men zich op dat moment wel in 1001 bochten wringen om aan te geven dat men de regels toch volgt.

Nood breekt wet, ook binnen de eurozone, al zal het boeiend zijn om volgen hoe met name Duitsland gaat reageren op massale reddingsoperaties voor Frankrijk. Want laten we duidelijk zijn: met het huidige beleid in Frankrijk komt het land gegarandeerd in de problemen. Wanneer en hoe intens kan helaas niet exact voorspeld worden.

Ondanks de downgrade doorgevoerd door ratingbureau Fitch blijft Frankrijk een merkwaardig stevige kredietstatus (AA+, zijnde de op één na hoogste) behouden. Dat Frankrijk vele trappen hoger staat dan Italië op de ladder van de internationale kredietwaardigheid is niks meer of minder dan een aberratie. In de Intro van Trends van deze week nemen we de vergelijking tussen beide landen meer uitgebreid onder de loep. Als objectieve financieel-economische gegevens de "sterke" kredietpositie van Frankrijk niet kunnen verklaren, wat dan wel? Enkele informele contacten op niveau van de rating agencies en de centrale banken binnen de eurozone maken al snel duidelijk waar en hoe het kalf hier gebonden ligt. Een eurozone zonder Griekenland, Portugal of Ierland blijft een best haalbare kaart. Een exit van Spanje of Italië zou al heel wat meer problemen met zich meebrengen, om het eufemistisch uit te drukken. Een exit van Frankrijk is echter totaal ondenkbaar. De Duits-Franse as stut al sinds de Tweede Wereldoorlog de Europese constructie en inzake de eurozone geldt die realiteit meer dan ooit. De manier waarop de Frans elite binnen de Europese geledingen een rol spelen die het relatieve belang van Frankrijk ver overstijgt, maakt dat Frankrijk altijd zal gered worden. Via onder meer haar OMT-programma beschikt de Europese Centrale Bank (ECB) over het instrumentarium om ongelimiteerd Frans staatspapier op te kopen en er zodoende voor te zorgen dat de Franse overheid zichzelf in stand kan houden en dat de euro overeind blijft. Vandaag kleven er nog condities aan interventies vanwege de ECB ten voordele van noodlijdende landen. In het geval van grote Franse problemen zal die voorwaardelijkheid overboord gaan, al zal men zich op dat moment wel in 1001 bochten wringen om aan te geven dat men de regels toch volgt. Nood breekt wet, ook binnen de eurozone, al zal het boeiend zijn om volgen hoe met name Duitsland gaat reageren op massale reddingsoperaties voor Frankrijk. Want laten we duidelijk zijn: met het huidige beleid in Frankrijk komt het land gegarandeerd in de problemen. Wanneer en hoe intens kan helaas niet exact voorspeld worden.