George Pelecanos – Het aandeel
George Pelecanos lanceert een nieuwe held en een nieuwe thrillerreeks met ‘Het aandeel’, een overtuigende misdaadroman over de marihuanahandel in Washington.
George Pelecanos – Het aandeel
Originele titel: The Cut
Uitgeverij: Anthos
Aantal pagina’s: 236
Prijs: 15 euro
ISBN: 978-90-414-1923-1
George Pelecanos heeft iets met oorlog. Zijn vader vocht tijdens WO II in de Stille Oceaan, en diens verhalen belandden in de scripts die de misdaadauteur schreef voor de HBO-reeks The Pacific. Pelecanos zat ook in het scenaristenteam van The Wire, de bejubelde tv-serie over de gevolgen van de ‘war on drugs’.
En in Het aandeel, Pelecanos’ zeventiende boek, is de hoofdrol weggelegd voor Spero Lucas, een 29-jarige Irakveteraan die zijn leven weer probeert op te pikken.
Lucas werkt als onderzoeker voor een advocaat en heeft daarnaast een lucratieve bijverdienste als ‘speurhond’: hij vindt dingen terug die anderen verloren hebben, in ruil voor veertig percent van de waarde van die goederen. Als dankzij hem de zoon van een marihuanadealer ongestraft wegkomt met joyriding, wordt Lucas door de drugsbaron ingeschakeld om enkele pakketjes op te sporen.
Anwan Hawkins heeft met een koerierdienst marihuana uit het buitenland laten afleveren bij een willekeurig huis in Washington – om te voorkomen dat douane en politie onraad zouden ruiken – maar toen zijn adjudanten die wilden oppikken, was iemand er al mee gaan lopen.
Aan Lucas om de marihuana terug te vinden en de bijbehorende beloning van een paar tienduizenden dollars op te strijken. Dat blijkt moeilijker dan gedacht, zeker als de twee jonge handlangers van Hawkins plots koelbloedig uit de weg worden geruimd.
Het aandeel is opnieuw een overtuigende misdaadroman, al is het moeilijk om er de vinger op te leggen wat Pelecanos’ boeken precies zo goed maakt. Echt spannend kun je zijn romans niet noemen: de plot zit perfect in elkaar, maar omdat de auteur veel plaats inruimt voor sfeerschepping en beschrijvingen van de personages, zijn zijn boeken veel minder pageturners dan de modale thriller.
Prachtige, meanderende zinnen vallen er ook niet te rapen: hij is een vlijtige student van de hardboiledschool van Elmore Leonard, wat betekent dat spaarzaamheid zijn eerste gebod is en een personage al eens ‘een tiet zonder melk’ kan worden genoemd.
De kracht van Pelecanos ligt echter in de manier waarop hij het alledaagse leven in Washington – de stad die ondertussen even hard met hem is verbonden als Detroit met Elmore Leonard of Boston met Dennis Lehane – telkens weer weet te vatten in de verhalen van een paar dozijn inwoners.
Lucas mag dan het hoofdpersonage zijn, de mensen rond hem zijn minstens even interessant: zijn adoptiebroer Leo, die (net als Pelecanos ooit) lesgeeft aan een school in Washington met een roemrijk verleden waar nu een metaaldetector aan de ingang staat. Of een jonge scholier die ontsnapt aan de harde realiteit door tot een gat in de nacht naar films te kijken en droomt van een leven als regisseur.
Het is ook opvallend hoe Pelecanos erin slaagt de raciale verhoudingen in Washington overal te laten doorschemeren, zonder de huidskleur van de personages te vernoemen – je bent al ver over halfweg voor hij expliciet zegt of Lucas blank of zwart is.
Een echte Pelecanos ‘grand cru’, in de lijn van Drama Stad of Harde Revolutie, is Het aandeel niet, omdat je af en toe voelt dat de auteur de stukken op het bord aan het plaatsen is om van Spero Lucas het hoofdpersonage in een reeks thrillers te maken.
Maar tegen het einde ben je er wel van overtuigd dat Pelecanos met de Irakveteraan een speurder heeft bedacht die niet zal misstaan naast zijn voorgangers Derek Strange of Nick Stefanos.
Stefaan Werbrouck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier