Enki Bilal – Animal’Z

De klimaatverandering is het ideale decor voor een western op het ijs, vindt cineast en stripauteur Enki Bilal.

Enki Bilal – Animal’Z
Uitgeverij: Casterman
Aantal pagina’s: 100
ISBN: 9789030362500
Internet: Enki Bilal

De gekste benamingen zijn al verzonnen om Animal’Z, het nieuwe boek van Enki Bilal, te omschrijven. Een postapocalyptische ecologische western komt misschien nog het dichtst in de buurt.

Het verhaal begint nadat de klimaatsverandering een wereldwijde catastrofe heeft veroorzaakt en enkele geïsoleerde mensen via de zee een van de weinige nog bewoonde nederzettingenproberen te bereiken.

Bilal zou Bilal niet zijn als hij geen bevreemdende cast bij elkaar had gezocht. Een van de personages is een beroemde wetenschapper die erin geslaagd is om mens en dier te laten fuseren – en door zijn experimenten een van zijn eigen voeten permanent in een staartvin heeft veranderd.

Een ander personage werd als kindsoldaat voor zo’n experiment van het front weggeplukt. Bij hem is de fusie wel geslaagd en hij kan in een dolfijn veranderen. Voeg daarbij nog een duo cultureel onderlegde nihilistische cowboys die duellerentot ze er allebei dood bij neervallen, twee verbazend evenwichtige vrouwen, een familiekannibalen en de trektocht kan beginnen.

In vergelijking tot andere strips van Bilal is Animal’Z vrij eenvoudig te volgen. Het blijft een tocht in een bizar toekomstig landschap, waarin de schaarse overlevers elkaar nodig hebben, maar ook voor elkaar op hun hoede moeten zijn.

Typisch zijn de fantasierijke scènes – een citaten spuiende cowboy op een zebra, mensen die tot dolfijnen transformeren en robots in de vorm van een kreeft kun je tot nader order enkel in een boek van Bilal aantreffen.

Waar de Monster -tetralogie nog een Bilal toonde die bezorgd was om de oorlog in zijn geboorteland ex-Joegoslavië, demonsteert hij in Animal’Z zijn ecologische kant: hij laat zijn bekommernis om de planeet en de dieren voelen zonder daarom oplossingen aan te reiken.

Tekentechnisch heeft Bilal hier voor een nieuwe aanpak gekozen. In plaats van de acrylschilderijtjes uit zijn vorige werk tekende hij nu alles met potlood op een groenig papier. Slechts hier en daar voegde hij kleuraccenten toe. Zo krijgt Bilals toekomstvisioen vorm als een gewild eentonige grijsgroene brij.

Gert Meesters in Focus Knack

Partner Content