Busbanen zorgen voor discussie

© Epa

Busbanen creëren files, meent Touring. Volgens TreinTramBus vormen busbanen juist een deel van de oplossing tegen files.

Doordat busbanen worden aangelegd op plaatsen die daarvoor niet geschikt zijn, ontstaan er files die er voordien niet waren, zegt mobiliteitsorganisatie Touring. Een strook uitsluitend voor het openbaar vervoer betekent gemiddeld bijna een kwart meer tijdverlies voor een automobilist, zo berekende de organisatie.

Touring-woordvoerder Danny Smagghe vindt dat de busbanen niet logisch worden aangelegd. “Een busbaan loopt bijvoorbeeld heel vaak door tot vlak voor een kruispunt. Het zou veel beter zijn mocht ze stoppen op 100 meter van het kruispunt, zodat er meer plaats vrijkomt voor auto’s aan de lichten. Als het dan groen wordt, kunnen meer auto’s doorstromen”, legt hij uit.

Touring stelt voor om de kruispunten her in te richten of verkeersregelingen te wijzigen, zodat een busbaan overbodig wordt. Ook dynamische busbanen kunnen soelaas bieden, zegt Touring. Op bepaalde momenten, in de spits of in het weekend bijvoorbeeld, mogen automobilisten bij zo’n systeem wel op de busbanen rijden. Dynamische borden met een groene pijl of een rood kruis geven dat aan.

Niet genoeg TreinTramBus (TTB) vindt de kritiek van Touring ongegrond. Volgens haar helpen tram- en busbanen juist mee om de verkeersknoop op te lossen en zijn er daarom nog meer doorstromingsmaatregelen voor het openbaar vervoer nodig, zoals prioriteit aan de verkeerslichten. “Het is toch logisch dat een tram of bus met 70 tot 150 passagiers voorrang krijgt op een auto met gemiddeld 1,2 inzittenden”, klinkt het. “Tram- en busbanen kunnen juist een veelvoud aan pendelaars vervoeren in vergelijking met een rijstrook voor het autoverkeer.” Bovendien zijn tram- en busbanen onmisbaar voor de stiptheid van het openbaar vervoer, vindt TTB.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content