Tom Lanoye schreef toneelstuk over de dood van een fin-de-carrière politicus

Tom Lanoye maakt graag expliciete toespelingen op de maatschappelijk-politieke actualiteit in zijn theaterwerk. © Belga

Tussen 8 maart en 17 april gaan drie nieuwe theaterstukken van Tom Lanoye in première. Meest opvallend is ‘Rue ravage’ over de dood van een politicus die mordicus voorzitter van zijn partij wil blijven.

Dat Lanoye de bekendste drama’s van William Shakespeare in een nieuw ’transgender’-jasje aan het steken is, is geweten. Guido Lauwaert deed onlangs verslag over de tekst van Lanoye’s ‘King Lear’-adaptatie van de grote bard die op zondag 8 maart als ‘Koningin Lear’ in Amsterdam in première gaat en dit jaar alleen in Nederland te zien zal zijn.

Partijvoorzitter tegen wil en dank

Daarnaast heeft Lanoye nog twee theaterijzers in het vuur. Eerst en vooral is daar ‘Rue Ravage. Dood van een politicus’ die op 21 maart in de Brusselse KVS opent. Volgens het persbericht heeft Lanoye zich blijkbaar weer eens laten inspireren door de Belgische politieke actualiteit. Het stuk zou gaan over een fin-de-carrière politicus die uit alle macht poogt voorzitter te blijven van zijn partij, zelfs ten nadele van zijn enige zoon. De uitkomst is desastreus voor iedereen. Afwachten of Lanoye hier de Tobback-dynastie bij de SP.A viseert, of de nieuwe voorzitterstermijn van Bart De Wever bij het N-VA. Allicht maakte Lanoye er een ‘amalgaam’ van, zoals dat tegenwoordig heet wanneer een potpourri van allerlei gelijkaardige ingrediënten wordt geserveerd.

Moederklacht om gedode terroristenzoon

Lanoye schreef naar aanleiding van 100 jaar WO I ook een theatermonoloog waar de gevolgen van de eerste gasaanval aan het Vlaamse front (het fameuze yperiet) centraal staan. ‘Gaz. Pleidooi van een verdoemde moeder’ geeft een stem aan een moeder die weent om haar zoon die als terrorist werd omgebracht, aldus het persbericht: “Na een gruwelijke aanslag in het hart van Europa neemt de moeder van de gedode terrorist, haar enige kind, het woord. Zonder haar zoon te vergoelijken of zichzelf te sparen, neemt ze de maat van de tijd en de maatschappij waarin ze leeft.”

Lanoye gaf blijkbaar dus een heel eigen draai aan die eerste WO I-gasaanval waar ook het terrorisme van vandaag een rol in speelt. De voorstelling gaat op 17 april in première in Theater Malpertuis te Tielt en toert daarna door Vlaanderen.

Frank Hellemans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content