Marita De Sterck vrij 5 november

Op vrijdag is het leerkrachtendag (secundair) en komt Peter Adriaenssens vertellen ‘waarom onze jongeren ontsporen’.

Marita De Sterck over stoute meisjes

Vrijdag 5 november – 15u – Knack-stand 426 (Uur van de Literatuur)

Marita De Sterck is een gevierde jeugdauteur. Met Bloei schreef ze een heel apart boek over de verschillende manieren waarop vrouwelijkheid in diverse culturen aan bod komt. Het werd een boek vol volksverhalen over liefde en lef. Interview door Annelies De Waele.

Peter Adriaenssens: waarom onze jeugd ontspoort

Vrijdag 5 november – 14u – Groene Zaal

‘Als 30 procent van de jongeren dreigt te ontsporen moeten ouders eerst en vooral in eigen boezem kijken.’ Kinderpsychiater Peter Adriaenssens neemt geen blad voor de mond. Momenteel is hij vooral bekend omwille van het snoeiharde rapport dat hij maakte naar aanleiding van zijn voorzitterschap van de klachtencommissie over seksueel misbruik in de katholieke kerk. Voordien had hij al een stevige reputatie omwille van zijn opvoedkundige boeken over omgang met tieners. Gids voor succesvol opvoeden, Opvoeden is een groeiproces, Van hieraf mag je gaan en Praten met je tiener waren stuk voor stuk bestsellers op de pedagogische markt. Adriaenssens maakte nu Laat ze niet schieten! Waarom onze jongeren ontsporen waarin hij een al te makkelijke benadering van en voor ontspoorde jongeren op de korrel neemt. Als tieners op het slechte pad komen en in een enkel geval ook letterlijk om zich heen beginnen te schieten, dan is het laf van de ouders om ze meteen ook maar figuurlijk te laten schieten. Net zoals de kerk tot op zekere hoogte verantwoordelijk is voor het aberrante gedrag van zijn priesters, zo zouden ouders zich ook in deze misschien meer bewust dienen te worden van hun opvoedkundige taak, aldus Adriaenssens.

Taalbeleid in de lerarenopleiding

Vrijdag 5 november – 13u – Gele Zaal

Hoe doe je aan taalopleiding in het hoger onderwijs in het algemeen en hoe breng je meer specifiek toekomstige leraars de liefde voor (hun) taal bij? Dorothea van Hoywegen bracht in Naar taalkrachtige lerarenopleidingen. Bouwstenen voor taalbeleid heel wat praktijkvoorbeelden samen van hoe zowel in hogescholen als aan universiteiten diverse visies op taalonderwijs worden onderzocht en ontwikkeld. Er wordt al lang afgestapt van de vakbenadering. Het volstaat niet om via een vak Nederlands studenten taalcompetent te maken. Geïntegreerde benaderingen waarbij zoiets als de remediëring van d/t-fouten ook in andere disclipines (portfolio en papers maken) buiten het klassieke vak Nederlands wordt aangekaart, is vaak efficiënter. De auteurs plaatsen kritische kanttekeningen bij geïsoleerde toetsen, zonder verdere ondersteuning van studenten en professionalisering van docenten. Vraag is dan natuurlijk hoe je de taalcompetentie in dit integrale model moet evalueren?

Frank Hellemans

Voor het volledige dagprogramma: zie boek.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content