Knack historische zomerthrillers (1/3) met Ellis Peters (broeder Cadfael) en C.J.Sansom (de Tudors)

De eerste twee historische zomerthrillers van Knack gaan terug naar het middeleeuwse Engeland (tweemaal broeder Cadfael in het boek van Ellis Peters) en naar de Tudor-tijd van Hendrik VIII dankzij C.J. Sansom.

De volledige collectie van zes historische misdaadromans kan je vanaf 12 juni afhalen bij Standaard Boekhandel voor slechts 29,70 euro (of omgerekend amper 4,95 euro per deel). Een los deel apart kopen kan ook en kost 6,95 euro per boek.

Vanaf 12 juni kan je met Knack een spannende duik in de geschiedenis maken. Knack neemt je met zes historische thrillers mee van het oude Egypte van Achnaton tot de Tudortijd van Hendrik VIII. Fred Braeckman nam alvast een eerste duik.
‘Kloostermoord’, het thrillerdebuut van Christopher John Sansom, werd toen het in 2001 verscheen vaak vergeleken met Umberto Eco’s ‘Naam van de roos’. Terecht en ook weer niet. Er zijn gelijkenissen. Zoals de religieuze achtergrond en sommige personages. Maar er zijn nogal wat verschillen, en dan laat ik de stijl even terzijde. Het meest opmerkelijke verschil is dat ‘Kloostermoord’ een paar eeuwen na Eco’s meesterwerk is gesitueerd. En waar in ‘Naam van de roos’ de macht van de kloosters centraal staat, gaat het bij Sansom precies over de ondergang van de kloosters in Engeland.

Cromwell

We zijn ergens in 1537. Hendrik VIII introduceerde de Anglicaanse Kerk en bestrijdt de katholieken die trouw bleven aan Rome. Thomas Cromwell is de absolute vertrouweling van de koning en wordt belast met de hervormingen. De kloosters moeten eraan geloven. Een vriend van Cromwell wordt in het klooster van Scarnsea vermoord. De befaamde advocaat Matthew Shardlake, een bultenaar, krijgt opdracht samen met zijn jonge klerk naar het zuiden van Engeland te trekken en te onderzoeken wat er precies aan de hand is. En waarom Singleton werd vermoord. En hoe nog meer slachtoffers kunnen worden vermeden. Eén ding is duidelijk: de moordenaar bevindt zich nog in het klooster. Politiek en schandalen, veel minder de godsdienst, lijken de achtergrond van de moord te zijn.

Angst en onzekerheid

C.J. Sansom, historicus en jurist, geraakte gefascineerd door de periode waarin ‘Kloostermoord’ speelt. In een gesprek met de Britse krant ‘The Guardian’ zei hij dat hij in de eerste plaats een gesloten-kamermysterie schreef, een whodunnit. Maar ook dat de 16de eeuw nogal wat gelijkenissen vertoonde met onze eeuw. Angst en onzekerheid waren alom tegenwoordig. Sansoms debuut kreeg lof van onder anderen Colin ‘Morse’ Dexter en P.D. ‘Dalgliesh’ James. Intussen schreef hij nog vijf historische misdaadromans rond Matthew Shardlake. De meeste zijn ook in het Nederlands vertaald. Zijn ‘Winter in Madrid’ dat kort na de Spaanse Burgeroorlog speelt, werd zelfs vergeleken met werk van Hemingway en Graham Greene.

Twee keer broeder Cadfael
Met Ellis Peters belanden we in het middeleeuwse Engeland. De Britse schrijfster publiceerde meer dan tachtig boeken, maar kreeg faam met haar thrillers over de Welshe benediktijnermonnik Cadfael. Het succes werd nog groter toen een aantal Cadfael-verhalen voor televisie werden verfilmd met Sir Derek Jacobi in de titelrol. Het decor van Cadfael is het graafschap Shropshire en het stadje Shrewsbury, aan de grens met Wales. Een stukje geschiedenis van de stad was de inspiratie voor haar eerste Cadfael, vertelde Peters me toen ik haar daar kort voor haar dood in 1995 interviewde. De meeste steden hadden in de Middeleeuwen een heilige die vereerd werd en bedevaarders zorgden voor verteer en welvaart. Shrewsbury had geen heilige tot de prior van de abdij ontdekte dat er in het nabije Wales nog heel wat voorhanden waren. Hij bracht de beelden van de heilige Winifred naar Shrewsbury en dat werd meteen de basis voor het eerste Cadfael-avontuur, ‘Morbid Taste for Bones’.

Monnik als speurder

Eigenlijk is het de taak van Cadfael de kruidentuin van het klooster te verzorgen. Hij doet dat met kennis van zaken. Maar de tijden zijn woelig rond 1140. Diverse machthebbers trachten het laken naar zich toe te trekken. Moord, doodslag, diefstal zijn niet ongewoon. En de monnik tracht die op te lossen, samen met zijn vriend de sheriff. Ook in het klooster is het niet altijd rustig. In ‘De heilige dief’ wordt Shrewsbury bedreigd door overstromingen. Gasten en monniken trachten de relikwieën te beschermen. Maar een paar schatten worden gestolen en een mogelijke getuige vermoord. Cadfael heeft intussen wel zijn bedenkingen bij sommige voorwerpen: ‘Stenen van de Calvarieberg en de Olijfberg – nou ja, een steen is een steen, elke heuvel is ermee bezaaid.’ ‘Een hard gelag’ – het moord. In de streek woedt een burgeroorlog. Twee broeders zijn Winchester ontvlucht en zoeken bescherming in Shrewsbury. Een van hen is op sterven na dood, het gevolg van een wonde die hij tijdens een kruisvaart heeft opgelopen. Wat volgt is een passioneel verhaal over een diepe liefde en een verrassend einde waarin niets lijkt wat het is.

Kleinzoon?

Ellis Peters staat garant voor een intelligente plot, fijne historische details, mooie atmosfeerschepping, wat humor, een vlotte stijl. Het raadselelement is minder belangrijk dan de personages en door en door slechte mensen vind je niet in Peters’ Cadfael-reeks. Ze wil haar lezers niet ongelukkig maken, vertelde ze mij in Shrewsbury. En vroeg glimlachend of ze Cadfael in een volgend verhaal een kleindochter of een kleinzoon zou geven. Want de monnik had een verleden. Er is geen volgend verhaal gekomen.

Fred Braeckman

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content