Italië-kenner Tim Parks bewijst zich ook als geraffineerde thrillerauteur

Parks nieuwe thriller speelt tegen de achtergrond van Verona. © GF

De oogst aan nieuwe thrillersensaties is deze maand bijzonder divers, aldus Fred Braeckman: 4 tips.

Het gevaar van sociale media voor kinderen, een pure whodunit, een charmante kunstminnende moordenaar, een auteur van bestsellers die nog geen woord op papier heeft gezet… Een gevarieerd thrilleraanbod voor augustus.

Sociale media

Waarom is teenager Amelia van het dak van haar dure school gesprongen? Kate Baron, een alleenstaande werkverslaafde moeder, tracht te weten te komen en te begrijpen waarom haar dochter zelfmoord pleegde. Maar Kate krijgt een anonieme sms met de droge mededeling dat Amelia niet gesprongen is. Aan de hand van haar berichten op Facebook, sms’jes, blogs tracht Kate het leven van haar dochter te reconstrueren. Ze krijgt daarbij de hulp van een politieman. Kimberley McCreight vertelt ‘De laatste dagen van Amelia’ zowel vanuit het standpunt van de dochter als van de moeder. Een verhaal van pesterij en het misbruik van wat gek genoeg sociale media heet. Een verhaal ook over schuldgevoelens en een moeder die zich afvraagt of ze als workaholic wel tijd genoeg tijd heeft vrijgemaakt voor haar dochter. De thriller betekent de doorbraak van McCreight die al een paar weinig succesrijke boeken op haar naam heeft. HBO gaat ‘Reconstructing Amelia’ verfilmen met Nicole Kidman als Amelia én producer. Intussen kan je je als lezer afvragen of de teenager van het dak geduwd werd of er af sprong. En of je de stekker niet beter uit het stopcontact trekt als kinderen met sociale media bezig zijn.

Kimberley McCreight, De laatste dagen van Amelia, Luitingh, 400p., 18,95 euro

Whodunit?

Zo’n veertig jaar geleden schreef Mary Higgins Clark haar eerste thriller. ‘Waar zijn de kinderen ‘ werd een immens succes en blijkt intussen al aan zijn 75ste druk toe. ‘Onder mijn huid’ is intussen de 42ste roman van de Amerikaanse gewezen airhostess die met haar 86 jaar wellicht zowat de oudste nog actieve Amerikaanse krimi-schrijfster moet zijn. Clark slaagt er ook nu weer in boeiende personages te laten evolueren in een meer dan spannende plot. Dit keer in een pure whodunit rond televisieproducer Laurie die een reeks start over niet opgeloste misdaden. De pilotaflevering gaat over een vrouw die twintig jaar geleden met een hoofdkussen verstikt werd. Het aantal verdachten is beperkt, maar niemand is ooit echt beschuldigd. Maar Laurie heeft ook zelf problemen. Vijf jaar geleden werd haar man neergeschoten in aanwezigheid van haar driejarig zoontje, Timmy. Iemand hoorde de moordenaar zeggen dat Laurie zijn volgend slachtoffer zou worden. Knap geconstrueerd en vol suspense.

Mary Higgins Clark, Onder mijn huid, Xander, 320p., 17,95 euro

Charmante crimineel

Henry Hayden is een succesrijke bestsellerauteur. Op zijn vrouw na weet niemand dat hij zijn romans niet zelf schrijft. Zij is de auteur. Als redactrice en minnares Betty in verwachting raakt, dreigt een einde te komen aan zijn luxeleven. Moet hij zijn vrouw alles opbiechten? Of kan hij Betty beter laten verdwijnen? Maar dan loopt het verkeerd. Stilaan wordt duidelijk dat de charmante Henry een gewetenloos personage is met een duister verleden. Het debuut van de Duitse scenarioschrijver Sascha Arango, ‘De waarheid en andere leugens’, is een spannende psychologische thriller over goed en kwaad en de dunne lijn tussen waarheid en leugen. Het lukt Arango, die onder meer het script voor een aantal Tatort-afleveringen schreef, de lezer enige sympathie voor Henry te laten voelen, een geheimzinnige man die niets prijsgeeft wat tot een verdenking zou kunnen leiden. En nu eens onmeedogend, dan weer vrijgevig en vergevensgezind is.

Sascha Arango, De waarheid en andere leugens, Signatuur, 236p., 19,95 euro

Moord is kunst

Eigenlijk heeft Morris Duckworth maar één doel in zijn leven: hij wil zich opwerken in de aristocratische, rijke Italiaanse beau monde. En daarvoor is moord voor deze wrokkige psychopaat geen probleem. Duckworth is de literaire creatie van de al tientallen jaren in Italië levende Brit Tim Parks, niet in de eerste plaats bekend als misdaadauteur. Hij schreef heel wat romans en non-fictie over Italië, vertaalde onder meer Moravia en Calvino, werkt mee aan tijdschriften als The New York Review of Books waarin hij zelfs de Nederlandstalige literatuur aan bod liet komen. Kortom, een veelzijdig man die bovendien een satirisch klavier heeft. Op pakweg een kleine dertig jaar schreef Parks drie krimi’s rond Duckworth die het via moord en huwelijk van eenvoudig leraar tot geslaagd rijk Veronees zakenman schopt. In ‘De kunst van het moorden’ komt hij op het idee curator te worden van een unieke tentoonstelling met schilderijen die alle moord als thema hebben. Een onderwerp waarvoor Duckworth een zwak heeft. De zaak dreigt een ramp te worden als hij niet alleen zijn kinderen, vrouw en vriendin tegen zich krijgt maar ook maffiosi, vrijmetselaars, katholieken en noem maar op. Dat Duckworth wat heeft van Patricia Highsmiths Ripley? Klopt.

Tim Parks, De kunst van het moorden, Arbeiderspers, 384p., 19,95 euro

De twee vorige krimi’s met Duckworth kwamen in het Nederlands uit als ‘Nieuwe kleren voor Massimina’ en ‘De geest van Massimina’.

Fred Braeckman

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content