Heel Amsterdamse roman van Joseph Roth

Het boekenjournaal vertelt vandaag meer over de ondubbelzinnig Amsterdamse roman van de Oostenrijks-Joodse auteur Joseph Roth, het Mechelse literaire erfgoed en de Nederlandse Boekenweek.

Joseph Roth schreef “onmiskenbaar Amsterdamse roman” Joseph Roths ‘Biecht van een moordenaar’ heeft volgens de Vlaamse germaniste en Roth-kenner Els Snick opvallende gelijkenissen met ‘Waarom ik niet krankzinnig ben’ van de Amsterdamse volksschrijver Maurits Dekker. Dat schrijft ze in het laatste nummer van het literair-historisch tijdschrift De Parelduiker. De Oostenrijks-Joodse Roth woonde voor de Tweede Wereldoorlog met tussenpozen in Amsterdam. Dekkers zei zelf in 1960 dat hij Roth een twintigtal keer ontmoet had en dat hij zijn ‘Waarom ik niet krankzinnig ben’ gelezen heeft – in het Nederlands. Snick vindt het vreemd dat geen enkele recensent op de verwantschap tussen beide boeken kwam. Ofwel, zoekt de germaniste naar een verklaring, waren ze Dekkers roman zeven jaar na publicatie al vergeten, ofwel leek het hen onwerkelijk dat Roth zijn inspiratie bij iemand als Dekkers zou halen. Zij concludeert in het literaire tijdschrift, naast de parallellen met Dekkers roman, ook dat ‘Biecht van een moordenaar’ terecht een Amsterdamse roman kan genoemd worden. Zij wijst op de talloze situaties die ontleend zijn aan het vooroorlogse Amsterdam, zoals cafés, het hotel waarin Joseph Roth woonde en de klokken van de Oude Kerk. De invloed van Roths Amsterdamse periode op zijn oeuvre werd tot nog toe als onbestaande gezien.

Borderkitchens ontvangt Willy Vlautin
Borderkitchens 2011, een literair samenwerkingsproject van de Arenberg en boekhandel de Groene Waterman, trapt af met Willy Vlautin. Naast auteur is Vlautin ook zanger van Richmond Fontaine. Met die band stond hij al op muziekfestival Crossing Border. Zijn ‘road novel’ ‘Motelleven’ werd uitgeroepen tot beste Engelstalige roman van 2006. Op Borderkitchens spreekt Vlautin niet enkel over zijn roman, maar hij speelt er ook enkele liedjes.

Mechelse LAMOT hangt erfgoed uit In de vitrineruimte van LAMOT in Mechelen komt vanaf dit weekend een grote Erfgoedmobiel te hangen, met aan de armen erfgoedobjecten die het publiek tonen wat erfgoed allemaal is en kan zijn. Stadsartiest Pat Donnez geeft de eerste invulling aan de Erfgoedmobiel, onder de titel ‘Voorjaarsontwaken. Mijn jeugdjaren.’ Ook het literair stadsplan wordt dan voorgesteld. Dat geeft een voorsmaakje van wat allemaal over de stad van de Maneblussers geschreven werd.

Nederlandse Boekenweek begint morgen

De Nederlandse Boekenweek die morgen van start gaat, heeft als thema ‘Curriculum Vitae – Geschreven Portretten’. Het boekenweekgeschenk dat traditioneel bij de Boekenweek hoort, werd dit jaar geschreven door succesauteur Kader Abdollah en heet ‘De Kraai’. Even traditioneel is het Boekenweekessay. Dit jaar is dat ‘Good Luck’, een fictief fotoverhaal, gebaseerd op het gevonden fotoalbum van twee – onbekende – geliefden. Het grote aanbod op de Boekenweek wordt aanschouwelijk gemaakt door het Boekenweekmagazine. Daarin alle recent verschenen (auto)biografische literatuur en interviews met specialisten ter zake. Dat wat betreft de gekende formules. Nieuwigheid dit jaar is het afsluitmoment: Kader Abdollah speelt op 27 maart voor het laatst de rol als Boekenweekauteur, in Theater Carré in Amsterdam. Tot slot springen ook enkele grote spelers op de Boekenweekkar: het Nationaal Archief en de Koninklijke Bibliotheek met de tentoonstelling ‘Geschreven portretten, 50 onvergetelijke Nederlanders’, het Biografisch Portaal van Nederland en het UvA ErfgoedLab houden een CV-café om hun digitale collectie ‘geschreven portretten’ in de schijnwerpers te zetten en de VPRO ten slotte, brengt auteurs op het scherm. Zij krijgen vijf minuten om het over hun werk te hebben. Onder anderen Gerrit Komrij, Remco Campert en Connie Palmen passeren de revue.

(Bron: persberichten)

Simon Demeulemeester

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content