Bal populaire met Bart Van Loo

Opvallend hoe weinig Franse chansonniers over Napoleon hebben gezongen, aldus Bart Van Loo. © Maurizio Ciranni

Auteur-performer Bart Van Loo trapte dit weekend zijn literaire chanson-tournee af die nog loopt tot 7 juni. Knacks vliegende reporter Michiel Leen ging naar de première en neuriede mee.

Met ‘Chanson: une belle histoire’ breidt Bart Van Loo zijn bekende chansonconference uit met muzikale intermezzi van een live orkest. Dankzij deze interventies van het orkest Eddy &Les Vedettes bereikt Van Loo’s bekende verhaal zijn ultieme vorm.

Het is trouwens hoegenaamd niet de eerste keer dat uw dienaar Van Loo aan het werk ziet met zijn chansonconference. Een embryonale versie van de huidige show was al in 2011 te zien op de Knack-dag tijdens de Boekenbeurs. Van Loo’s ‘gezongen geschiedenis van Frankrijk’ was toen net uit. Bedoeling was dat de schrijver in gesprek zou gaan met Piet Piryns, maar dat was buiten Van Loo’s schijnbaar nimmer aflatende enthousiasme gerekend. Eenmaal op dreef krijgt zelfs de meest gehaaide interviewer er geen speld meer tussen.

Wanneer Van Loo in 2012 op tournee vertrekt, heeft hij zijn boek in een onderhoudende conference gegoten, opgeleukt met liedfragmenten uit de laptop. Een onemanshow, noodzakelijkerwijs. Zoveel panache en enthousiasme als Van Loo in zijn voordracht legt, vereist een podium voor hem alleen.

Vraag is dus hoe Van Loo het ervan afbrengt nu hij het podium deelt met Eddy & et les Vedettes, en wat het balorkest zal bijdragen aan een verhaal dat uw dienaar intussen erg bekend in de oren is gaan klinken.

Le goesting

Alors. Voor aanvang van de voorstelling is de zaal gehuld in mistgordijnen uit de rookmachine. Niettemin valt op het podium alvast het blinkende instrumentarium van het balorkest te ontwaren, met daarnaast een terrastafeltje onder een ouderwetse lantaarnpaal- een nostalgisch decor dat lijkt weggelopen uit de Disneyfilm The Aristocats. Van Loo retro?

Niettemin is het vanaf de eerste minuut bal . Bij het opkomen toont Van Loo zich meer dan ooit podiumbeest. In zijn driedelige blauwe pak, meteen vooraan in het voetlicht, om het publiek te verwelkomen met een diepe buiging , een Claude Francoisiaanse glimlach op de lippen: “Salut les copains!” Le goesting, quoi.

Dat Van Loo’s petite histoire van het chanson aanvangt in het Herentals van de jaren ’80, godbetert op de tonen van de Dire Straits, wisten we al. Maar deze keer nemen Eddy & Les Vedettes de muziek voor hun rekening. En het moet gezegd: het compacte orkestje kwijt zich met brio van zijn taak. Of er nu een hoempaversie van de Marseillaise ten beste moet worden gegeven, een a-capellaversie van het Dieu sauve le roi dat later door de Britten zou worden gekaapt als volkslied, of een doorwrocht ‘La Foule’, Edith Piaf indachtig, de band walst met flair doorheen de klassieke chansons, niet zelden begeleid door instemmend geneurie uit het publiek.

Clo-clo

Bij die intermezzi trekt Van Loo zich meestal terug aan zijn terrastafeltje. Meestal, maar niet altijd. Tijdens ‘Sacré Charlemagne’ vervoegt Van Loo de band en neemt hij zelfs de backing vocals voor zijn rekening, met de maniertjes van een rockster achter de microfoon. Even de innerlijke Clo-Clo de vrije teugel laten?

Meer dan ooit roetsjt Van Loo in ongeveer anderhalf uur tijd doorheen die gezongen geschiedenis van Frankrijk. Meer dan ooit toont de ex-leraar Frans zich de Michel Wuyts van het Franse chanson, een niet te stoppen waterval van weetjes en feitjes, soms wat zweverig, soms op het randje van de zwets, maar met een showmanship waar niet op valt af te dingen. En vooral: met een intact enthousiasme, waardoor de geschiedenisles het aflegt tegen het bal populaire.

De zeldzame luisteraars die deze plaat nog niet kennen, krijgen hem tijdens deze tournee alleszins in zijn ultieme super-de-luxe editie te horen. Voor “Zet die ploat af!” is het dus nog wat te vroeg. Maar mag ik dan ook even in herhaling vallen? Een geschiedenis van het Franse chanson presenteren zonder ook maar één keer te verwijzen naar het prachtige “La Javanaise” van Serge Gainsbourg, neen, daar komt zelfs Bart Van Loo in onze ogen niet mee weg. Je persiste et je signe.

‘Chanson: une belle histoire’ loopt nog tot 7 juni in Vlaanderen en Nederland.

Michiel Leen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content