Amazon verkoopt meer e-books dan papieren boeken

Voor elke 100 fysieke boeken die de Britse Amazon-magazijnen uitvliegen, worden 114 digitale boeken tegen betaling op de Kindle gedownload.

Exacte cijfers over de verkoop van e-books geeft Amazon niet prijs. Maar na het e-succes in de Verenigde Staten is nu ook de digitale boekenverkoop in het Verenigd Koninkrijk groter dan de verkoop van papieren boeken. Dat meldt de Britse krant The Guardian. En het echt goede nieuws is dat de verkoop van papieren boeken ondertussen helemaal niet gedaald is. Er werden bij Amazon.co.uk sinds het begin van 2012 gewoon meer boeken verkocht, waarvan de e-books voor de Kindle het grootste aandeel innamen.

In Groot-Brittannië kochten lezers vier keer meer boeken sinds de Kindle er op de markt werd gebracht. Bij Amazon noemen ze het fenomeen weinig bescheiden een leesrenaissance. “Vanaf de start van de verkoop van Kindles in het Verenigd Koninkrijk is onze e-reader een bestseller,” klinkt het daar. “Lezers pasten zich daarop in hun leesgedrag snel aan. Sinds de Kindle er wordt verkocht, kopen Britten vier keer meer boeken dan voorheen.”

Critici van dat leessprookje verklaren het succes van de e-books door te wijzen op het feit dat bij Amazon UK zo’n half miljoen boeken 3,99 Britse pond (5 euro) of minder kosten en dus makkelijker zouden verkopen dan de duurdere papieren exemplaren. Amazon weerlegt die kritiek door erop te wijzen dat ook paperbacks in die prijscategorie worden verkocht. Onrechtstreeks echter bevestigt het bedrijf zijn criticasters met dit tegenargument, want net die paperbacks moeten het onderspit delven tegen e-books. De duurdere uitgaven houden veel beter stand.

Hoe het ook zij, de boekenverkoop gaat erop vooruit, in het bijzonder die van de digitale boeken. Volgens The Guardian is dat voor een groot deel te danken aan het succes van de erotische ‘Vijftig tinten’-trilogie van schrijfster E.L. James, die de voorbije vier maanden goed was voor twee miljoen digitale exemplaren.

Of Amazon terecht gewaagt van een echte leesrenaissance (en daarbij vrolijk de pluim op de eigen hoed steekt) valt te betwijfelen, maar de internetgigant heeft wel gelijk dat de verkoop van e-books de verkoop van fysieke exemplaren niet per se afremt. De ‘Vijftig tinten’-trilogie was digitaal goed voor een indrukwekkende twee miljoen stuks, maar het eerste deel alleen al ging volgens het Amerikaanse zakenblad Forbes wereldwijd tot nog toe 31 miljoen keer over de (fysieke en de virtuele) toonbank.

Interessant om weten is dat er, naast ‘Vijftig tinten grijs’ en co, in de top 10 van meest verkochte e-books drie titels staan die uit Amazons recent opgerichte eigen uitgeverij Kindle Direct Publishing komen. Nick Spalding, Katia Lief and Kerry Wilkinson zijn bij ons nobele onbekenden, maar ze zijn in deze context wel het gezicht van de Janus die Amazon is.

Enerzijds lijkt het bedrijf veel nobele onbekenden kansen te bieden die in de naar het schijnt hermetisch afgesloten uitgeefwerelden van Londen en New York onbereikbaar zijn. Anderzijds is het bedrijf zo’n dominante, veelpotige speler geworden, dat het de (Engelstalige) boekenmarkt in een wurgreep dreigt te houden. En over die rol van Amazon is het laatste woord nog niet gezegd.

Jeroen Bert


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content