Ben Weyts: ‘Noem mij maar Ben Beton’

Ben Weyts © Belga

‘Als je wil investeren in de fiets en het openbaar vervoer, dan moet je investeren in beton’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts in De Zondag. Hij plant een stevig investeringsoffensief.

Terwijl de federale regering het eeuwige gekibbel niet kan overstijgen, doet haar Vlaamse evenknie naarstig verder. Minister Ben Weyts (N-VA) krijgt de komende jaren zelfs 400 miljoen extra voor Mobiliteit. De uitdaging is dan ook groot: dit jaar sneuvelen alle filerecords.

We stonden met z’n allen nooit zó lang stil op de Vlaamse wegen. Elke werkdag gemiddeld 137 kilometer file, dat is een toename van 25 kilometer op vier jaar. “Tot mijn spijt schrik ik daar niet van”, stelt Ben Weyts. “Het Planbureau voorspelt tegen 2030 zelfs een toename van het vrachtverkeer met 44 procent en het personenverkeer met 11 procent. Daarom zet ik alle hens aan dek. Ik ben blij dat ik dankzij die 400 miljoen extra zwaar kan investeren. Die gaan we gebruiken voor wegen, openbaar vervoer en fietsinfrastructuur.”

Hoe verklaart u die cijfers? Is dat luiheid?

Je merkt wel dat we te veel de wagen nemen, zelfs voor kleine verplaatsingen. Maar ik ga niet met een vermanend vingertje zwaaien: je mag dit niet, of je mag dat niet. Dat helpt je niet vooruit. Je moet mensen verleiden om alternatieven te gebruiken. Dat doe ik al twee jaar.

Uw verleidingskunsten slaan niet aan. Het reizigersaantal van De Lijn daalt al jaren.

De belastingdotatie voor De Lijn is gedaald, het investeringsbudget is gestegen, en het reizigersaantal blijft quasi gelijk. Hoeveel is de daling? Minder dan één procent. Ik vind die cijfers goed. Je kan niet van dag op dag een spectaculaire verandering verwachten. Dankzij de stijging van het budget investeren we wel meer dan ooit in nieuwe en groene trams en bussen, in nieuwe tramlijnen, en dus in aantrekkelijkheid.

Ik heb komaf gemaakt met het socialistisch gratis beleid, ja. En wat zie je? Dat er vandaag evenveel 65-plussers de tram en de bus nemen dan voorheen.

Dat het budget stijgt, komt wel door hogere ticketprijzen.

Onder andere. Maar ook door efficiëntiewinsten die De Lijn zelf realiseert. Ik heb komaf gemaakt met het socialistisch gratis beleid, ja. En wat zie je? Dat er vandaag evenveel 65-plussers de tram en de bus nemen dan voorheen.

Joris Vandenbroucke, fractieleider voor sp.a, betreurt dat u extra middelen, zoals de opbrengst van rekeningrijden voor vrachtwagens, integraal in beton investeert. U bent een klassieke betonminister, zegt hij.

We gaan deze legislatuur de kaap van 100 miljoen ronden voor fietsinfrastructuur, dat is nooit gebeurd, zelfs niet in budgettair vette tijden toen de socialisten de plak zwaaiden.

(fel) Denken zij misschien dat fietspaden van gras gemaakt worden? Waarop rijden fietsen? Waarop rijden bussen? Noem mij maar Ben Beton. Als je wil investeren in de fiets en het openbaar vervoer, dan moet je investeren in beton. We gaan deze legislatuur de kaap van 100 miljoen ronden voor fietsinfrastructuur, dat is nooit gebeurd, zelfs niet in budgettair vette tijden toen de socialisten de plak zwaaiden. Je moet zorgen dat mensen sneller op het werk raken met de fiets dan met de auto. Ik zal ook transport over water meer stimuleren, een fantastisch alternatief voor de weg. En de mogelijkheden zijn er in Vlaanderen: 1.100 kilometer waterwegen.

In Nederland voeren ze spitsmijden in. Wie uit de spits blijft, krijgt een premie. Is dat iets voor Vlaanderen?

Dat klinkt sympathiek, maar ik geloof er niet in. Je zit ten eerste met het probleem van bewijslast. Hoe bewijs je dat je voordien wel in de spits reed? Men vreest nu al fraude. En twee: wie vandaag al de fiets of het openbaar vervoer neemt, straf je, want die krijgen niets. Ik denk dat andere pistes beter zijn.

Ben Weyts
Ben Weyts© Belga

Zoals rekeningrijden voor personenwagens?

Daar ben ik voorstander van. Ik besef dat dat pleidooi niet de meest directe weg is naar persoonlijke populariteit, maar soms moet je durf tonen. Je kan niet zeggen dat het fileleed schandalig is, maar wel tegen elke structurele hervorming zijn. Rekeningrijden kan leiden tot minder files én minder belastingen. Vandaag raast heel de wereld over onze wegen zonder één euro te betalen. Wel, die inkomsten zouden we kunnen gebruiken om de verkeersbelasting af te schaffen. En je stimuleert mensen die niet naar het werk moeten, om uit de spits weg te blijven.

Zou u dat alleen invoeren voor buitenlanders?

Neen, dat kan je niet doen. In Europa heb je nu eenmaal vrij verkeer van goederen en diensten.

Hebt u een cijfer voor ogen hoezeer u de files wil verminderen?

Neen. Ik wil de mensen niets wijsmaken, ik zal de files niet laten verdwijnen. Steeds meer wagens op steeds minder ruimte, dat krijg je niet volledig opgelost. Wie dat beweert, draait de mensen een rad voor de ogen. (De Zondag/PC)

Lees het volledige interview op de website van De Zondag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content