Zwitserse wegenautoriteit: ‘Tunnel voldoet aan veiligheidsvoorschriften’

© Reuters

De Zwitserse wegenautoriteit Astra antwoordt op de vragen van de Zwitserse pers bij de veiligheid van de tunnel: ‘De tunnel is veilig, maar indien nodig komen aanpassingen’

De tunnel in het Zwitserse Sierre waar zich het dramatische ongeval met een Belgische bus heeft voorgedaan voldoet aan alle normen, met inbegrip van de veiligheidsnissen. Dat heeft woordvoerder Guido Bielman van de Zwitserse wegenautoriteit Astra tegenover de website 20min.ch gezegd. De Zwitserse pers heeft vragen gesteld over de veiligheid in de tunnel waarin zich het drama heeft voorgedaan.

Astra is verantwoordelijk voor de Zwitserse tunnels. Voor die veiligheidsnissen bestaan er normen, net als voor de tunnels zelf. Volgens Bielman moeten er, afhankelijkheid van de lengte van de tunnels, om de 600 tot 900 meter uitwijkstroken komen. Die nissen zijn uit veiligheidsoverwegingen nodig.

Ook voor de hoeken van de nissen zijn er normen. Zij moeten om bouwtechnische redenen rechthoekig zijn. Tot nu toe zijn daar nog geen problemen mee geweest, zei Bielman.

Veiligheidsnormen na elk voorval herbekeken

De uitwijkplaatsen moeten ongeveer 50 meter lang zijn, meestal met vangrails, zoals ook in Sierre. Na elk voorval worden de veiligheidsnormen nog eens bekeken. Dit zal ook nu gebeuren en er komen indien nodig aanpassingen, verzekerde Bielman.

Nog volgens de woordvoerder van Astra worden de Zwitserse tunnels doorlopend gecontroleerd, ook die van Sierre.

‘Lagere maximumsnelheid?’

In de Zwitserse pers worden vragen gesteld over de veiligheid van de tunnel. Het dagblad Le Temps vraagt zich af of er een lagere maximumsnelheid voor zware voertuigen moet komen of een verandering van het concept van de veiligheidsnissen. De krant voegt er op gezag van de Zwitserse wegenautoriteiten meteen aan toe dat de in 1999 gebouwde tunnel voldoet aan alle huidige normen inzake ventilatie, nooduitgangen, signalisatie en energiebevoorrading.

‘Enkel door rechte hoek kon frontale botsing’

De krant Tages-Anzeiger heeft het eveneens over de veiligheidsnissen in de tunnelwand. De hoeken kunnen in geval van een botsing levensgevaarlijk zijn. “Het is enkel door die muur (in een rechte hoek) dat een frontale botsing zich kon voordoen”, aldus het blad uit Zürich. Het voegt eraan toe dat deze vorm van constructie wijd verspreid is in Zwitserland. (Belga/SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content