Een tweede tunnel is een voorwaarde voor een uitgebreide sanering van de 36 jaar oude en 17 kilometer lange tunnel tussen Zwitserland en Italië. Eens de renovatie achter de rug kan de tweede koker gebruikt worden voor verkeer. De wet verbiedt evenwel dat de transitcapaciteit omhoog gaat. Per rijrichting mag dan ook maar één rijstrook worden gebruikt. Tegenstanders waarschuwen dat een tweede koker voor een verdubeling van het aantal vrachtwagens en bijgevolg meer uitstootgassen zal zorgen. Ze vrezen dat de strenge voorwaarden al gauw zullen worden opgeofferd als de verkeersdruk stijgt. (Belga)

Een tweede tunnel is een voorwaarde voor een uitgebreide sanering van de 36 jaar oude en 17 kilometer lange tunnel tussen Zwitserland en Italië. Eens de renovatie achter de rug kan de tweede koker gebruikt worden voor verkeer. De wet verbiedt evenwel dat de transitcapaciteit omhoog gaat. Per rijrichting mag dan ook maar één rijstrook worden gebruikt. Tegenstanders waarschuwen dat een tweede koker voor een verdubeling van het aantal vrachtwagens en bijgevolg meer uitstootgassen zal zorgen. Ze vrezen dat de strenge voorwaarden al gauw zullen worden opgeofferd als de verkeersdruk stijgt. (Belga)