De aanleiding is een aanvraag van de Zweedse Autoriteit voor Ongevallenonderzoek. Een internationale overeenkomst verklaarde het wrak in 1995 tot een begraafplaats en verbood duiken. Een recente documentaire toonde twee grote gaten in de romp van de M/S Estonia, waardoor opnieuw belangstelling ontstond voor wat wordt beschouwd als Europa's ergste scheepsramp sinds de Tweede Wereldoorlog. Van de 989 opvarenden overleefden slechts 137 de ramp op 28 september 1994. Een eerder onderzoek uit 1997 zei dat de veerboot was gezonken nadat de boegdeur was afgerukt tijdens een storm op de reis van de Estse hoofdstad Tallinn naar Stockholm. Nadat de beelden in september waren vrijgegeven, kondigden Estland, Finland en Zweden aan dat ze een gezamenlijk onderzoek zouden uitvoeren onder leiding van Estland, het land waarvan het schip afkomstig is. Indien de herziening groen licht krijgt van het adviesorgaan, kan waarschijnlijk al deze zomer opnieuw gedoken worden. "We vinden het belangrijk om te kunnen onderzoeken hoe de schade aan de romp is ontstaan", zei minister van Binnenlandse Zaken, Mikael Damberg. De twee Zweedse mannen van het documentaireteam die naar het wrak hadden gedoken, werden daarvoor onlangs vrijgesproken. Een Zweedse rechtbank zei dat de Zweedse wet niet van toepassing was, omdat ze gedoken hadden vanaf een onder Duitse vlag varend schip in internationale wateren, en Duitsland geen deel uitmaakt van de overeenkomst. De openbare aanklager heeft beroep aangetekend tegen de vrijspraak. (Belga)

De aanleiding is een aanvraag van de Zweedse Autoriteit voor Ongevallenonderzoek. Een internationale overeenkomst verklaarde het wrak in 1995 tot een begraafplaats en verbood duiken. Een recente documentaire toonde twee grote gaten in de romp van de M/S Estonia, waardoor opnieuw belangstelling ontstond voor wat wordt beschouwd als Europa's ergste scheepsramp sinds de Tweede Wereldoorlog. Van de 989 opvarenden overleefden slechts 137 de ramp op 28 september 1994. Een eerder onderzoek uit 1997 zei dat de veerboot was gezonken nadat de boegdeur was afgerukt tijdens een storm op de reis van de Estse hoofdstad Tallinn naar Stockholm. Nadat de beelden in september waren vrijgegeven, kondigden Estland, Finland en Zweden aan dat ze een gezamenlijk onderzoek zouden uitvoeren onder leiding van Estland, het land waarvan het schip afkomstig is. Indien de herziening groen licht krijgt van het adviesorgaan, kan waarschijnlijk al deze zomer opnieuw gedoken worden. "We vinden het belangrijk om te kunnen onderzoeken hoe de schade aan de romp is ontstaan", zei minister van Binnenlandse Zaken, Mikael Damberg. De twee Zweedse mannen van het documentaireteam die naar het wrak hadden gedoken, werden daarvoor onlangs vrijgesproken. Een Zweedse rechtbank zei dat de Zweedse wet niet van toepassing was, omdat ze gedoken hadden vanaf een onder Duitse vlag varend schip in internationale wateren, en Duitsland geen deel uitmaakt van de overeenkomst. De openbare aanklager heeft beroep aangetekend tegen de vrijspraak. (Belga)