Electrawinds installeerde sinds 16 mei 207 zonnepanelen op ruim een derde van de perronoverkapping. "Die panelen produceren tot 44 kW, goed voor negentig procent van de totaal stroombehoefte in het station Deinze", aldus ingenieur Luc Pecceu (Infrabel). Niet alleen verlichting, liften of roltrappen, maar bij veel zonuren zullen ook langs veertig kilometer sporen de seininrichting, het detectiesysteem voor treinen en de bediening van overwegen op groene stroom werken. Infrabel verhuurt het dak aan Electrawinds en koopt de opgewekte energie aan. Bij wisselend rendement wordt automatisch beroep gedaan op klassieke stroom van de netbeheerder. "Op die manier komt de veiligheid van het treinverkeer én het comfort van de reiziger op geen enkel moment in het gedrag." De zonnepanelen op de perronoverkapping in Deinze dienen als proefproject. Eerder opende Infrabel een groenestroomproject in Schoten en Brasschaat. Er staan ook windmolenparken op de planning. (KAV)

Electrawinds installeerde sinds 16 mei 207 zonnepanelen op ruim een derde van de perronoverkapping. "Die panelen produceren tot 44 kW, goed voor negentig procent van de totaal stroombehoefte in het station Deinze", aldus ingenieur Luc Pecceu (Infrabel). Niet alleen verlichting, liften of roltrappen, maar bij veel zonuren zullen ook langs veertig kilometer sporen de seininrichting, het detectiesysteem voor treinen en de bediening van overwegen op groene stroom werken. Infrabel verhuurt het dak aan Electrawinds en koopt de opgewekte energie aan. Bij wisselend rendement wordt automatisch beroep gedaan op klassieke stroom van de netbeheerder. "Op die manier komt de veiligheid van het treinverkeer én het comfort van de reiziger op geen enkel moment in het gedrag." De zonnepanelen op de perronoverkapping in Deinze dienen als proefproject. Eerder opende Infrabel een groenestroomproject in Schoten en Brasschaat. Er staan ook windmolenparken op de planning. (KAV)