De Standaard heeft hierover een gesprek met onderzoekster Machteld Vandecandelaere.

Vier procent, of iets minder dan een op de twintig kinderen, doet de derde kleuterklas over. "Dat is veel", vindt Vandecandelaere, "maar levert het ook iets op? " Dat heeft de onderzoekster van de KU Leuven uitgezocht voor haar doctoraat, dat ze vandaag/woensdag verdedigt.

Vandecandelaere bekeek de voortgang van 6.000 kinderen door de hele basisschool. Zij vergeleek meer in het bijzonder kinderen die bleven zitten in de derde kleuterklas met leeftijdsgenoten met hetzelfde profiel die wel overgingen. De overstap wagen houdt volgens de onderzoekster risico's in. Kinderen die overgaan blijven aan het staartje van de klas bengelen. Dit geeft een deuk in hun zelfvertrouwen en leidt op termijn tot probleemgedrag. Ook is er een tweede belangrijk risico. "Als je de zittenblijvers toch zou laten overgaan dan hebben ze een grotere kans om daarna hun eerste leerjaar te moeten dubbelen', zegt Vandecandelaere.

(Belga/RR)

De Standaard heeft hierover een gesprek met onderzoekster Machteld Vandecandelaere.Vier procent, of iets minder dan een op de twintig kinderen, doet de derde kleuterklas over. "Dat is veel", vindt Vandecandelaere, "maar levert het ook iets op? " Dat heeft de onderzoekster van de KU Leuven uitgezocht voor haar doctoraat, dat ze vandaag/woensdag verdedigt. Vandecandelaere bekeek de voortgang van 6.000 kinderen door de hele basisschool. Zij vergeleek meer in het bijzonder kinderen die bleven zitten in de derde kleuterklas met leeftijdsgenoten met hetzelfde profiel die wel overgingen. De overstap wagen houdt volgens de onderzoekster risico's in. Kinderen die overgaan blijven aan het staartje van de klas bengelen. Dit geeft een deuk in hun zelfvertrouwen en leidt op termijn tot probleemgedrag. Ook is er een tweede belangrijk risico. "Als je de zittenblijvers toch zou laten overgaan dan hebben ze een grotere kans om daarna hun eerste leerjaar te moeten dubbelen', zegt Vandecandelaere. (Belga/RR)