Kankerpatiënten maken geregeld gebruik van ziekenvervoer van en naar het ziekenhuis. Kom op tegen Kanker lanceerde daarom begin dit jaar een meldcampagne waarin ze (ex-)kankerpatiënten, naasten, verplegend personeel en andere langdurig zieken opriepen hun ervaringen te delen over ziekenvervoer. Op basis van 206 getuigenissen werd er een rapport opgesteld dat de pijnpunten van het ziekenvervoer in Vlaanderen blootlegt. Het eerste grote probleem is het kluwen aan aanbieders en prijzen, waardoor ziekenvervoer op maat vinden veel inspanning vergt. Daarom pleit Kom op tegen Kanker voor één centrale plaats, waar mensen makkelijk informatie kunnen vinden over de verschillende aanbieders en de prijzen. Volgens directeur Marc Michils neemt dat heel wat stress weg bij mensen die ziekenvervoer moeten regelen. Een tweede en derde probleem die uit het rapport voortkomen, zijn de betaalbaarheid en kwaliteit van het ziekenvervoer. Het rapport legt problemen bloot die betrekking hebben op de behandeling van de patiënt tijdens het vervoer, de wachttijden en de manier waarop patiënten vervoerd worden. Ook de kostprijs is vaak erg hoog en wordt niet volledig gedekt door de ziekteverzekering of de mutualiteiten. "De kosten zouden moeten afgestemd worden op het inkomen van de mensen, want het zijn vaak kwetsbare groepen die beroep moeten doen op ziekenvervoer", aldus Michils. Het rapport van Kom op tegen Kanker wordt dinsdag digitaal overhandigd aan de bevoegde ministers: federaal minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (sp.a), Vlaams minister van Welzijn, Gezin, Volksgezondheid en Armoedebestrijding Wouter Beke (CD&V) en Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld). Daarbij roept Kom op tegen Kanker op om gezamenlijk overleg te plegen om de kwestie aan te pakken. De ministers gaven alvast gehoor aan enkele aanbevelingen. (Belga)

Kankerpatiënten maken geregeld gebruik van ziekenvervoer van en naar het ziekenhuis. Kom op tegen Kanker lanceerde daarom begin dit jaar een meldcampagne waarin ze (ex-)kankerpatiënten, naasten, verplegend personeel en andere langdurig zieken opriepen hun ervaringen te delen over ziekenvervoer. Op basis van 206 getuigenissen werd er een rapport opgesteld dat de pijnpunten van het ziekenvervoer in Vlaanderen blootlegt. Het eerste grote probleem is het kluwen aan aanbieders en prijzen, waardoor ziekenvervoer op maat vinden veel inspanning vergt. Daarom pleit Kom op tegen Kanker voor één centrale plaats, waar mensen makkelijk informatie kunnen vinden over de verschillende aanbieders en de prijzen. Volgens directeur Marc Michils neemt dat heel wat stress weg bij mensen die ziekenvervoer moeten regelen. Een tweede en derde probleem die uit het rapport voortkomen, zijn de betaalbaarheid en kwaliteit van het ziekenvervoer. Het rapport legt problemen bloot die betrekking hebben op de behandeling van de patiënt tijdens het vervoer, de wachttijden en de manier waarop patiënten vervoerd worden. Ook de kostprijs is vaak erg hoog en wordt niet volledig gedekt door de ziekteverzekering of de mutualiteiten. "De kosten zouden moeten afgestemd worden op het inkomen van de mensen, want het zijn vaak kwetsbare groepen die beroep moeten doen op ziekenvervoer", aldus Michils. Het rapport van Kom op tegen Kanker wordt dinsdag digitaal overhandigd aan de bevoegde ministers: federaal minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (sp.a), Vlaams minister van Welzijn, Gezin, Volksgezondheid en Armoedebestrijding Wouter Beke (CD&V) en Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld). Daarbij roept Kom op tegen Kanker op om gezamenlijk overleg te plegen om de kwestie aan te pakken. De ministers gaven alvast gehoor aan enkele aanbevelingen. (Belga)