Al van juli vorig jaar is het 21-koppige studententeam (KU Leuven/Groep T) "Punch Powertrain Solar Team" aan de slag met de zevende Belgische zonnewagen voor de World Solar Challenge. Dat is een tweejaarlijkse wedstrijd in oktober van 3.021 kilometer dwars door het zonnige Australië. De "Punch Two", goed voor een prijskaartje van zo'n 800.000 euro, is opnieuw een technologisch hoogstandje met ultralichte materialen. Hij weegt 145 kilogram, 20 kilogram minder dan zijn voorganger; Gemiddeld zal de nieuwe wagen 85 km per uur rijden", zegt teamlid Thierry Garritsen. De topsnelheid is 120 km per uur. Dit jaar beperkte het wedstrijdreglement de oppervlakte van zonnepanelen tot vier vierkante meter. "Een pak minder dan vorig jaar, waardoor we heel het ontwerp hebben moeten aanpassen", klinkt het. Er werden op de computer 500 verschillende wagens ontworpen om het meest aerodynamische exemplaar te ontwerpen. "Dit model heeft een veel lagere weerstand, maar we geven geen concrete cijfers om de concurrentie niet te helpen", zegt teamleider Joachim Verheyen. Volgens hem is het absoluut de ambitie om te winnen van de meer dan vijftig teams. Het opvallendst is misschien wel de 3D-scan van het volledige lichaam van de piloot, om de cockpit helemaal op maat te ontwerpen. Tot oktober zal hij dus goed op zijn lijn moeten letten. (Belga)

Al van juli vorig jaar is het 21-koppige studententeam (KU Leuven/Groep T) "Punch Powertrain Solar Team" aan de slag met de zevende Belgische zonnewagen voor de World Solar Challenge. Dat is een tweejaarlijkse wedstrijd in oktober van 3.021 kilometer dwars door het zonnige Australië. De "Punch Two", goed voor een prijskaartje van zo'n 800.000 euro, is opnieuw een technologisch hoogstandje met ultralichte materialen. Hij weegt 145 kilogram, 20 kilogram minder dan zijn voorganger; Gemiddeld zal de nieuwe wagen 85 km per uur rijden", zegt teamlid Thierry Garritsen. De topsnelheid is 120 km per uur. Dit jaar beperkte het wedstrijdreglement de oppervlakte van zonnepanelen tot vier vierkante meter. "Een pak minder dan vorig jaar, waardoor we heel het ontwerp hebben moeten aanpassen", klinkt het. Er werden op de computer 500 verschillende wagens ontworpen om het meest aerodynamische exemplaar te ontwerpen. "Dit model heeft een veel lagere weerstand, maar we geven geen concrete cijfers om de concurrentie niet te helpen", zegt teamleider Joachim Verheyen. Volgens hem is het absoluut de ambitie om te winnen van de meer dan vijftig teams. Het opvallendst is misschien wel de 3D-scan van het volledige lichaam van de piloot, om de cockpit helemaal op maat te ontwerpen. Tot oktober zal hij dus goed op zijn lijn moeten letten. (Belga)