Winst in vier wedstrijden de voorbije weken, maar toch bleef Van Aert bescheiden op het persmoment in Nice, want dat veranderde zijn rol niet in de ploeg. "Toen we maanden geleden deze tactiek besproken, hoopte ik al om top te zijn in mijn wedstrijden. Dat ik nu vier keer gewonnen heb (Milaan Sanremo, Strade Bianche, BK tijdrijden en ritwinst in de Dauphiné, red) verandert daar niets aan. Het grote doel is het geel in Parijs. Ik sta daar 100 procent achter en ik start met evenveel motivatie alsof ik mijn eigen kans zou mogen gaan." Verandert er dan niets nu kopman Steven Kruijswijk is weggevallen uit de ploeg en Amund Grondahl Jansen erbij kwam, een renner die meer op het vlakke dan in de bergen uit de voeten kan. "Neen, dat zal me niet meer persoonlijke vrijheid geven als dat jullie vraag is", lachte hij. "Tactisch verandert het een beetje voor ons hogere doel, omdat Amund nu meer in het vlakke werk zal verrichten. Eerst moet Tony aan de bak, dan is het aan Amund of mij. En ja, bergop zal ik ook werk leveren, maar maak van mij nu plots geen klimmer." Caleb Ewan noemde hem gisteren een grote uitdager voor het groen van Peter Sagan. "Neen, dat vind ik niet", repliceerde hij. "De groene trui is niet iets wat je er snel tussendoor bijneemt. Dat vraagt een plan, een bepaalde aanpak en ik ga me ook niet opeens in de tussensprinten mengen. Met dit team mikken we op geel. In de toekomst wil ik mogelijk wel een doel maken van het groen, maar dit jaar is dat helemaal niet aan de orde." De openingsrit leent zich misschien wel voor Van Aert. Een paar bergjes over, maar de laatste 30 km is vlak. Of het tot een massasprint komt, is niet zeker, maar Van Aert kan zeker die bergjes overleven. Een unieke kans op de ritzege en het geel. "Natuurlijk kan ik dat, maar de vraag is of ik dat wel wil", antwoordde hij kort. En wil hij dat? "Tja, de openingsrit is altijd hectisch en het is van belang om die eerste week te overleven, onze kopmannen er goed door te loodsen, zonder kleerscheuren. Normaal is het mijn taak om hen te beschermen. Ik heb het roadbook nog niet goed bekeken, dus ik weet niet eens of de rit me wel ligt." (Belga)

Winst in vier wedstrijden de voorbije weken, maar toch bleef Van Aert bescheiden op het persmoment in Nice, want dat veranderde zijn rol niet in de ploeg. "Toen we maanden geleden deze tactiek besproken, hoopte ik al om top te zijn in mijn wedstrijden. Dat ik nu vier keer gewonnen heb (Milaan Sanremo, Strade Bianche, BK tijdrijden en ritwinst in de Dauphiné, red) verandert daar niets aan. Het grote doel is het geel in Parijs. Ik sta daar 100 procent achter en ik start met evenveel motivatie alsof ik mijn eigen kans zou mogen gaan." Verandert er dan niets nu kopman Steven Kruijswijk is weggevallen uit de ploeg en Amund Grondahl Jansen erbij kwam, een renner die meer op het vlakke dan in de bergen uit de voeten kan. "Neen, dat zal me niet meer persoonlijke vrijheid geven als dat jullie vraag is", lachte hij. "Tactisch verandert het een beetje voor ons hogere doel, omdat Amund nu meer in het vlakke werk zal verrichten. Eerst moet Tony aan de bak, dan is het aan Amund of mij. En ja, bergop zal ik ook werk leveren, maar maak van mij nu plots geen klimmer." Caleb Ewan noemde hem gisteren een grote uitdager voor het groen van Peter Sagan. "Neen, dat vind ik niet", repliceerde hij. "De groene trui is niet iets wat je er snel tussendoor bijneemt. Dat vraagt een plan, een bepaalde aanpak en ik ga me ook niet opeens in de tussensprinten mengen. Met dit team mikken we op geel. In de toekomst wil ik mogelijk wel een doel maken van het groen, maar dit jaar is dat helemaal niet aan de orde." De openingsrit leent zich misschien wel voor Van Aert. Een paar bergjes over, maar de laatste 30 km is vlak. Of het tot een massasprint komt, is niet zeker, maar Van Aert kan zeker die bergjes overleven. Een unieke kans op de ritzege en het geel. "Natuurlijk kan ik dat, maar de vraag is of ik dat wel wil", antwoordde hij kort. En wil hij dat? "Tja, de openingsrit is altijd hectisch en het is van belang om die eerste week te overleven, onze kopmannen er goed door te loodsen, zonder kleerscheuren. Normaal is het mijn taak om hen te beschermen. Ik heb het roadbook nog niet goed bekeken, dus ik weet niet eens of de rit me wel ligt." (Belga)