Winterkoopjes breken geen records

© Belga

Door het zachte winterweer hebben veel modewinkels minder verkocht dan vooropgesteld.

De handelaars zijn niet tevreden met het resultaat van de winterkoopjes. Dat zeggen ondernemersorganisaties NSZ en Unizo, en Comeos, de federatie voor de distributiesector in ons land.

Volgens het NSZ, dat een peiling uitvoerde bij 341 zelfstandige modewinkels, steeg de omzet van de zelfstandige modehandel tijdens de winterkoopjes met 0,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. “Een mager resultaat dat het slechte najaar niet goedmaakt”, zegt voorzitster Christine Mattheeuws. Ze voegt eraan toe dat de modehandelaars bij de start van de koopjes een meeromzet van 2 procent hadden verwacht. Mattheeuws zegt dat de handelaars “matig ontevreden” zijn.

De bij Comeos aangesloten handelszaken zagen hun omzet tijdens de winterkoopjes stijgen met 3 procent tegenover vorig jaar. “Maar ook de winterkoopjes van 2011 waren niet schitterend”, klinkt het in een persbericht. Comeos stelt dat de Belg duidelijk beducht is voor de crisis en de onzekere financiële situatie. Voor Comeos hebben de winterkoopjes dus niet de tegenvallende verkoop in heel 2011 goedgemaakt, toen het slechte weer de boosdoener was.

Zacht winterweer = spelbreker

Uit een studie van Unizo ten slotte, uitgevoerd door MD, blijkt dat zelfstandige modewinkels in de afgelopen koopjesperiode gemiddeld 3,7 procent minder verkochten dan vorig jaar. Vooral de kledij doet het minder (-5,3 procent), net als schoenen (-2,5 procent) en lingerie (-1,9 procent). “De solden waren niet goed, onder meer omwille van het warme weer”, zegt Luc Ardies van Unizo en dochterorganisatie Mode Unie. Volgens Unizo waren klanten door het warme weer minder geneigd om winterkledij te kopen. (Belga/INM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content