Afgelopen winter werd er op Vlaamse wegen 11.648 ton zout gestrooid. In de afgelopen tien jaar werd er enkel in de winter 2013-2014 nog minder strooizout gebruikt (9.000 ton). "Het was afgelopen winter dan ook een uitzonderlijke winter, met weinig dagen/nachten waarop we moesten uitrukken om aan gladheidsbestrijding te doen", klinkt het bij Veva Daniëls. Per strooiactie rekent het AWV op ongeveer 90 eigen personeelsleden die stand-by zijn en in een ploegensysteem zijn ingeschakeld. In totaal nemen 289 mensen deel aan de permanentie van de winterdienst, die tot 26 april 2021 duurt. Bij een algemene strooiactie kunnen er 314 wagens tegelijk uitrijden in Vlaanderen, want zoveel trajecten zijn er in totaal. Elke wagen kan ook een sneeuwploeg krijgen die voorop wordt geplaatst om de wegen sneeuw- en ijsvrij te krijgen. Het AWV heeft de voorbije weken al het beschikbare materiaal in Vlaanderen getest. "Tijdens deze inspectie werd de operationaliteit van de strooiers nagegaan. We hebben getest of alles nog werkt, of de leidingen niet verstopt zijn en de wagens deden een zeer kleine testrit om na te gaan of alles werkte", besluit Veva Daniëls. (Belga)

Afgelopen winter werd er op Vlaamse wegen 11.648 ton zout gestrooid. In de afgelopen tien jaar werd er enkel in de winter 2013-2014 nog minder strooizout gebruikt (9.000 ton). "Het was afgelopen winter dan ook een uitzonderlijke winter, met weinig dagen/nachten waarop we moesten uitrukken om aan gladheidsbestrijding te doen", klinkt het bij Veva Daniëls. Per strooiactie rekent het AWV op ongeveer 90 eigen personeelsleden die stand-by zijn en in een ploegensysteem zijn ingeschakeld. In totaal nemen 289 mensen deel aan de permanentie van de winterdienst, die tot 26 april 2021 duurt. Bij een algemene strooiactie kunnen er 314 wagens tegelijk uitrijden in Vlaanderen, want zoveel trajecten zijn er in totaal. Elke wagen kan ook een sneeuwploeg krijgen die voorop wordt geplaatst om de wegen sneeuw- en ijsvrij te krijgen. Het AWV heeft de voorbije weken al het beschikbare materiaal in Vlaanderen getest. "Tijdens deze inspectie werd de operationaliteit van de strooiers nagegaan. We hebben getest of alles nog werkt, of de leidingen niet verstopt zijn en de wagens deden een zeer kleine testrit om na te gaan of alles werkte", besluit Veva Daniëls. (Belga)