"De pandemie heeft de meest catastrofale verstoring van het onderwijs in de geschiedenis veroorzaakt. Het is daarom van vitaal belang dat klassikaal leren ononderbroken doorgaat (..) en dat voor het onderwijs, de geestelijke gezondheid en sociale vaardigheden van kinderen", zegt de Belg Hans Henri P. Kluge, regionaal directeur van de WHO voor Europa. Scholen moeten daarom de laatste plaatsen zijn die sluiten en moeten als eerste weer open gaan. Daarnaast moet de de vaccinatiestrategie ontworpen zijn om kinderen op school te houden. Het schoolpersoneel moet een vaccin aangeboden krijgen en kinderen boven de twaalf met onderliggende aandoeningen moeten worden gevaccineerd. Zorg voor effectieve risicobeperkende maatregelen. Verbeter de schoolomgeving, luidt het voorts. De WHO en Unicef roepen daarbij onder meer op tot betere ventilatie in de klas, kleinere klassen waar mogelijk, fysieke afstand nemen en het regelmatig testen van kinderen en personeel. Kluge legt ook de nadruk op vaccinatie om de bevolking te beschermen. "Vaccinatie is onze beste verdedigingslinie tegen het virus, en om de pandemie te beëindigen, moeten we snel de vaccinaties eerlijk opvoeren in alle landen, inclusief het ondersteunen van de productie van vaccins en het delen van doses." Philippe Cori, plaatsvervangend regionaal directeur van UNICEF Europa en Centraal-Azië, voegt daar aan toe dat kinderen de stille slachtoffers zijn van de pandemie en de meest gemarginaliseerden zijn het hardst getroffen. "Een school is zoveel meer dan een gebouw. Het is een plek van leren, veiligheid en spelen in het hart van onze gemeenschappen. Als ze gesloten zijn, missen kinderen het leren, het samenzijn met hun vrienden en kunnen ze worden blootgesteld aan huiselijk geweld. De pandemie verergerde een toch al onaanvaardbare situatie - we moeten ervoor zorgen dat scholen heropenen en dat ze veilig open blijven", aldus nog Cori. (Belga)

"De pandemie heeft de meest catastrofale verstoring van het onderwijs in de geschiedenis veroorzaakt. Het is daarom van vitaal belang dat klassikaal leren ononderbroken doorgaat (..) en dat voor het onderwijs, de geestelijke gezondheid en sociale vaardigheden van kinderen", zegt de Belg Hans Henri P. Kluge, regionaal directeur van de WHO voor Europa. Scholen moeten daarom de laatste plaatsen zijn die sluiten en moeten als eerste weer open gaan. Daarnaast moet de de vaccinatiestrategie ontworpen zijn om kinderen op school te houden. Het schoolpersoneel moet een vaccin aangeboden krijgen en kinderen boven de twaalf met onderliggende aandoeningen moeten worden gevaccineerd. Zorg voor effectieve risicobeperkende maatregelen. Verbeter de schoolomgeving, luidt het voorts. De WHO en Unicef roepen daarbij onder meer op tot betere ventilatie in de klas, kleinere klassen waar mogelijk, fysieke afstand nemen en het regelmatig testen van kinderen en personeel. Kluge legt ook de nadruk op vaccinatie om de bevolking te beschermen. "Vaccinatie is onze beste verdedigingslinie tegen het virus, en om de pandemie te beëindigen, moeten we snel de vaccinaties eerlijk opvoeren in alle landen, inclusief het ondersteunen van de productie van vaccins en het delen van doses." Philippe Cori, plaatsvervangend regionaal directeur van UNICEF Europa en Centraal-Azië, voegt daar aan toe dat kinderen de stille slachtoffers zijn van de pandemie en de meest gemarginaliseerden zijn het hardst getroffen. "Een school is zoveel meer dan een gebouw. Het is een plek van leren, veiligheid en spelen in het hart van onze gemeenschappen. Als ze gesloten zijn, missen kinderen het leren, het samenzijn met hun vrienden en kunnen ze worden blootgesteld aan huiselijk geweld. De pandemie verergerde een toch al onaanvaardbare situatie - we moeten ervoor zorgen dat scholen heropenen en dat ze veilig open blijven", aldus nog Cori. (Belga)