Weyts over zomerbobcampagne: ‘Nul is wel degelijk nul’

© Belga

De zomerbobcampagne schakelt een versnelling hoger. Tot eind augustus moet dat het aantal controles op dronkenschap achter het stuur intensifiëren en optimaliseren. Dat maakte Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zondag bekend in Zemst.

De zomercampagne van Bob begon vrijdag al, maar werd zondag officieel gelanceerd in het gemeentehuis van het Vlaams-Brabantse Zemst. De slogan luidt “Nul op? Bedankt Bob”. “Nul is wel degelijk nul”, stelde minister Weyts. “Wij blijven strijden tegen de schande van 390 Vlaamse verkeersdoden per jaar. De subjectieve én objectieve pakkans voor dronken chauffeurs wordt nog verhoogd.”

“Controles werpen vruchten af”

De jongste zes jaar werpen de volgehouden inspanningen vruchten af. Het aantal controles is opgedreven.

De cijfers bewijzen volgens Weyts dat het nodig is. In de wintercampagne was 2,2 procent van de gecontroleerde chauffeurs positief. Dat was het beste resultaat sinds de start van de campagnes in 1995, maar het aandeel blijft hoog. De laatste gedragsmeting van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) bevestigt het aanhoudende probleem met gemiddeld 2,74 procent van de automobilisten met een alcoholgehalte van minimaal 0,5 procent.

Uit de jongste statistieken blijkt dat 12 procent van de 5.400 letselongevallen op jaarbasis in België te wijten is aan alcohol. Vlaanderen doet het met 11,9 procent weggebruikers onder invloed bij een ongeval minder goed dan Brussel (10 procent) maar beter dan Wallonië (15,3 procent).

“Alcoholcontroles leveren wel degelijk resultaten op”, zei Weyts. “De jongste zes jaar werpen de volgehouden inspanningen vruchten af. Het aantal controles is opgedreven van 146.297 in 2011 naar 274.230 tijdens de voorbije wintercampagne. Het aantal bestuurders dat in Vlaanderen positief blies, is van 3,2 procent in 2010-2011 gedaald naar 2,2 bij de laatste campagne. Deze controles blijven nodig als stok achter de deur.”

Weyts over zomerbobcampagne: 'Nul is wel degelijk nul'
© BELGA

Sensibiliseren

“Daarnaast moeten we sensibiliseren, omdat die combinatie met controles volgens de cijfers het beste resultaat oplevert. We streven naar meer betrokkenheid van de burger en proberen een community op gang te trekken, onder meer via de sociale media.” Bestuurders kunnen zich registreren op ikbob.be en hun engagement delen.

De Vlaamse overheid krijgt voor promotie bij het brede publiek steun van het BIVV, de Belgische Brouwers, Assuralia en zestig gemeenten. De zomerbobcampagne loopt tot 29 augustus. Er zijn extra controles tijdens een speciaal Bobweekend van vrijdag 10 juni om 16 uur tot maandag 13 juni om 6 uur. Minister Weyts hoopt dat het Europees kampioenschap voetbal niet zichtbaar wordt in de ongevallencijfers.

De campagne zal de komende maanden overal in Vlaanderen zichtbaar zijn. Dat is onder meer het geval op affiches langs auto- en gewestwegen, op bussen van De Lijn en in tankstations van Q8. De nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur (GTL) verdeelt 4.000 stickers onder taxichauffeurs.

De in FeBed verenigde professionele drankhandelaars, Horeca Vlaanderen en de Belgische Brouwers scharen zich achter de campagne. Jean-Louis Van de Perre lanceerde in Zemst de Bob Awards. “Een boodschap met een knipoog”, zei de voorzitter van de Belgische Brouwers. “We delen vijf awards uit: voor beste gemeente, beste horeca, beste festival, leukste initiatief en meest originele feest.” (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content