Uit de vierjaarlijkse TIMSS-studie blijkt dat de score voor wiskunde en wetenschappen van de leerlingen in het vierde leerjaar daalt. Internationaal staan ze voor wiskunde nog op de 17de plaats, voor wetenschappen op de 35ste. "Weyts wil inzetten op taalscreening en standaard testing. Als daar onvoldoende maatregelen op volgen kan dit leiden tot meer frustratie en demotivatie in scholen met hoge noden", reageert Meuleman. "Weyts moet meer doen dan testen en moet dringend beleid uitwerken om de dalende prestaties van zwakkere leerlingen aan te pakken en de toenemende ongelijkheid een halt toe te roepen." Leerkrachten hebben een duw in de rug nodig, zegt het parlementslid. Ze denkt aan extra taalcoaches, brugfiguren, zorgleerkrachten en professionalisering van leerkrachten. (Belga)

Uit de vierjaarlijkse TIMSS-studie blijkt dat de score voor wiskunde en wetenschappen van de leerlingen in het vierde leerjaar daalt. Internationaal staan ze voor wiskunde nog op de 17de plaats, voor wetenschappen op de 35ste. "Weyts wil inzetten op taalscreening en standaard testing. Als daar onvoldoende maatregelen op volgen kan dit leiden tot meer frustratie en demotivatie in scholen met hoge noden", reageert Meuleman. "Weyts moet meer doen dan testen en moet dringend beleid uitwerken om de dalende prestaties van zwakkere leerlingen aan te pakken en de toenemende ongelijkheid een halt toe te roepen." Leerkrachten hebben een duw in de rug nodig, zegt het parlementslid. Ze denkt aan extra taalcoaches, brugfiguren, zorgleerkrachten en professionalisering van leerkrachten. (Belga)