De opschorting van de lessen in het voorjaar naar aanleiding van de coronapandemie heeft op heel wat leerlingen een grote impact gehad, zegt Weyts. Hoewel scholen, leerkrachten en ouders grote inspanningen hebben geleverd zijn er toch heel wat leerlingen die een leerachterstand hebben opgelopen. De minister lanceert nu samen met de vzw Schoolmakers een buddy-project om die leerachterstand bij te spijkeren. Studenten in het tweede of het derde jaar van de lerarenopleiding kunnen er voortaan voor kiezen om tijdens hun stage een klein groepje leerlingen te begeleiden op school als 'buddy'. Die aanpak bestaat al in enkele hogescholen, maar de regering wil het project nu in heel Vlaanderen uitrollen. Schoolmakers krijgt daarvoor de middelen en enkele gedetacheerde leerkrachten ter beschikking. "Er is nu leerachterstand bij sommige leerlingen, maar we hebben de ambitie om die achterstand om te buigen in een voorsprong", zegt Weyts. "Met extra begeleiding, op maat van de leerlingen die dat het meeste nodig hebben." Het buddy-project is bovendien een win-winsituatie, aldus Weyts. "De scholieren krijgen meer individuele begeleiding, de scholen krijgen meer handen in de klas en de studenten uit de lerarenopleiding kunnen hun toekomstige vak leren met een kleinere groep scholieren, zodat de 'praktijkschok' minder groot is." (Belga)

De opschorting van de lessen in het voorjaar naar aanleiding van de coronapandemie heeft op heel wat leerlingen een grote impact gehad, zegt Weyts. Hoewel scholen, leerkrachten en ouders grote inspanningen hebben geleverd zijn er toch heel wat leerlingen die een leerachterstand hebben opgelopen. De minister lanceert nu samen met de vzw Schoolmakers een buddy-project om die leerachterstand bij te spijkeren. Studenten in het tweede of het derde jaar van de lerarenopleiding kunnen er voortaan voor kiezen om tijdens hun stage een klein groepje leerlingen te begeleiden op school als 'buddy'. Die aanpak bestaat al in enkele hogescholen, maar de regering wil het project nu in heel Vlaanderen uitrollen. Schoolmakers krijgt daarvoor de middelen en enkele gedetacheerde leerkrachten ter beschikking. "Er is nu leerachterstand bij sommige leerlingen, maar we hebben de ambitie om die achterstand om te buigen in een voorsprong", zegt Weyts. "Met extra begeleiding, op maat van de leerlingen die dat het meeste nodig hebben." Het buddy-project is bovendien een win-winsituatie, aldus Weyts. "De scholieren krijgen meer individuele begeleiding, de scholen krijgen meer handen in de klas en de studenten uit de lerarenopleiding kunnen hun toekomstige vak leren met een kleinere groep scholieren, zodat de 'praktijkschok' minder groot is." (Belga)