Het voorbije jaar werd vooral overschaduwd door twee zware luchtvaartongevallen in maart en oktober, met telkens meer dan 100 doden. Het gaat daarbij om het ongeval met het Germanwings-toestel dat opzettelijk door de piloot werd neergehaald, en het ongeval met een Russisch toestel met 224 mensen aan boord, dat kort na het opstijgen in Egypte neerstortte, volgens Rusland als gevolg van een terreuraanslag. 2015 bevestigt daarmee wat al langer duidelijk was: hoewel vliegen nog nooit zo veilig was, zijn vliegtuigongevallen steeds minder te wijten aan technisch falen en steeds vaker het gevolg van een menselijke factor, zegt Richter in het luchtvaartmagazine Aero International. (Belga)

Het voorbije jaar werd vooral overschaduwd door twee zware luchtvaartongevallen in maart en oktober, met telkens meer dan 100 doden. Het gaat daarbij om het ongeval met het Germanwings-toestel dat opzettelijk door de piloot werd neergehaald, en het ongeval met een Russisch toestel met 224 mensen aan boord, dat kort na het opstijgen in Egypte neerstortte, volgens Rusland als gevolg van een terreuraanslag. 2015 bevestigt daarmee wat al langer duidelijk was: hoewel vliegen nog nooit zo veilig was, zijn vliegtuigongevallen steeds minder te wijten aan technisch falen en steeds vaker het gevolg van een menselijke factor, zegt Richter in het luchtvaartmagazine Aero International. (Belga)