De VN spreekt van een "pandemie". Jaarlijks sterven wereldwijd 1,25 miljoen mensen in het verkeer, een kwart van hen voetgangers. Nog eens 20 tot 50 miljoen weggebruikers raken daarnaast gewond. Todt en Friis Bach roepen alle landen dan ook op om de 58 conventies en akkoorden van de VN met betrekking to het verkeer te ondertekenen en meer maatregelen te nemen. Een snelheidsvermindering van 10 kilometer per uur, bijvoorbeeld, zou het aantal verkeersongelukken al met een derde kunnen verminderen. Vooral in ontwikkelingslanden is de situatie schrijnend en die is in de laatste jaren verergerd. In Afrika alleen al vallen 43 procent van de slachtoffers. Dat komt overeen met 25 doden per 100.000 inwoners. In Europa ligt dat aantal met 9,3 een stuk lager. Todt en Friis Bach wijzen niet alleen de landen met de vinger, maar ook de autoconstructeurs. Om kosten te besparen verwijderen die soms de veiligheidsvoorzieningen uit hun wagens die bedoeld zijn voor de Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse markt, hoewel die veiligheidsmaatregelen hen maar 200 dollar per auto kosten. (Belga)

De VN spreekt van een "pandemie". Jaarlijks sterven wereldwijd 1,25 miljoen mensen in het verkeer, een kwart van hen voetgangers. Nog eens 20 tot 50 miljoen weggebruikers raken daarnaast gewond. Todt en Friis Bach roepen alle landen dan ook op om de 58 conventies en akkoorden van de VN met betrekking to het verkeer te ondertekenen en meer maatregelen te nemen. Een snelheidsvermindering van 10 kilometer per uur, bijvoorbeeld, zou het aantal verkeersongelukken al met een derde kunnen verminderen. Vooral in ontwikkelingslanden is de situatie schrijnend en die is in de laatste jaren verergerd. In Afrika alleen al vallen 43 procent van de slachtoffers. Dat komt overeen met 25 doden per 100.000 inwoners. In Europa ligt dat aantal met 9,3 een stuk lager. Todt en Friis Bach wijzen niet alleen de landen met de vinger, maar ook de autoconstructeurs. Om kosten te besparen verwijderen die soms de veiligheidsvoorzieningen uit hun wagens die bedoeld zijn voor de Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse markt, hoewel die veiligheidsmaatregelen hen maar 200 dollar per auto kosten. (Belga)