In de provincie Antwerpen voert de wegpolitie al sinds 2010 fotogrammetrie uit bij zware ongevallen: ze brengen het ongeval op zo'n manier in beeld dat er achteraf op basis van het beeldmateriaal metingen kunnen worden gedaan. Dat gebeurt sinds kort zelfs in 3D. Fotogrammetrie zorgt voor nauwkeurige vaststellingen, maar ook voor een snellere afhandeling van een ongeval. De betrokken voertuigen moeten immers niet blijven staan tot alles ter plaatse is opgemeten. De drones die de politie nu ter beschikking krijgt, kunnen met hun vogelperspectief zelfs al in enkele minuten een volledig beeld creëren van de hele ongevalssite. "Onze hypermoderne drones helpen de politie om de ongevalsscène sneller en nog scherper in kaart te brengen", zegt Karin Genoe, afgevaardigd bestuurder van het BIVV. "Daardoor worden de files na een ongeval korter en worden ongevallen vermeden." Het BIVV hoopt op termijn de drones ook te kunnen gebruiken voor zogenaamd diepteonderzoek, waarbij de oorzaak van ongevallen wordt nagegaan met het oog op wetenschappelijk onderzoek, dat dan weer kan gebruikt worden door bijvoorbeeld de overheid of de autoindustrie om de verkeersveiligheid nog te verbeteren. Onder meer in Duitsland bestaat die praktijk al jaren, stelt het BIVV, maar in België ontbreekt het momenteel nog aan een wetgevend kader daarvoor. (Belga)

In de provincie Antwerpen voert de wegpolitie al sinds 2010 fotogrammetrie uit bij zware ongevallen: ze brengen het ongeval op zo'n manier in beeld dat er achteraf op basis van het beeldmateriaal metingen kunnen worden gedaan. Dat gebeurt sinds kort zelfs in 3D. Fotogrammetrie zorgt voor nauwkeurige vaststellingen, maar ook voor een snellere afhandeling van een ongeval. De betrokken voertuigen moeten immers niet blijven staan tot alles ter plaatse is opgemeten. De drones die de politie nu ter beschikking krijgt, kunnen met hun vogelperspectief zelfs al in enkele minuten een volledig beeld creëren van de hele ongevalssite. "Onze hypermoderne drones helpen de politie om de ongevalsscène sneller en nog scherper in kaart te brengen", zegt Karin Genoe, afgevaardigd bestuurder van het BIVV. "Daardoor worden de files na een ongeval korter en worden ongevallen vermeden." Het BIVV hoopt op termijn de drones ook te kunnen gebruiken voor zogenaamd diepteonderzoek, waarbij de oorzaak van ongevallen wordt nagegaan met het oog op wetenschappelijk onderzoek, dat dan weer kan gebruikt worden door bijvoorbeeld de overheid of de autoindustrie om de verkeersveiligheid nog te verbeteren. Onder meer in Duitsland bestaat die praktijk al jaren, stelt het BIVV, maar in België ontbreekt het momenteel nog aan een wetgevend kader daarvoor. (Belga)