De kruispunten in kwestie zijn die van de A12 met Bist/Langlaarsteenweg, Vluchtenburgstraat/Leugstraat, Helststraat/Guido Gezellestraat, Cleydaellaan/Kontichsesteenweg en Terbekehofdreef/Atomiumlaan. "Ze zijn erg druk en onoverzichtelijk, leiden dagelijks tot lange files en er gebeuren vaak zware ongevallen", zegt minister Peeters. "Twee van de vijf kruispunten die onder handen genomen worden, horen tot de tien gevaarlijkste van Vlaanderen. In het regeerakkoord is de uitdrukkelijke wens vervat om de A12 opnieuw in te richten." Peeters stelt dat er van bij de start van het onderzoek wordt ingezet op participatie. Het studieconsortium zal in overleg gaan met de betrokken gemeenten en partners, er komen online gesprekken met delegaties van belangenverenigingen, bedrijven, middenveldorganisaties en scholen en uiteindelijk ook een digitale bevraging van de ruimere bevolking van de omgeving. Het consortium, "Team A12", krijgt zowat 19 maanden de tijd om het onderzoek af te ronden. Eerder werd al beslist om maximaal in te zetten op ondertunneling van de kruispunten van de A12, maar hoe dat er precies kan uitzien, moet blijken. Het resultaat van de studie moet een aantal varianten zijn die onderling worden afgewogen. (Belga)

De kruispunten in kwestie zijn die van de A12 met Bist/Langlaarsteenweg, Vluchtenburgstraat/Leugstraat, Helststraat/Guido Gezellestraat, Cleydaellaan/Kontichsesteenweg en Terbekehofdreef/Atomiumlaan. "Ze zijn erg druk en onoverzichtelijk, leiden dagelijks tot lange files en er gebeuren vaak zware ongevallen", zegt minister Peeters. "Twee van de vijf kruispunten die onder handen genomen worden, horen tot de tien gevaarlijkste van Vlaanderen. In het regeerakkoord is de uitdrukkelijke wens vervat om de A12 opnieuw in te richten." Peeters stelt dat er van bij de start van het onderzoek wordt ingezet op participatie. Het studieconsortium zal in overleg gaan met de betrokken gemeenten en partners, er komen online gesprekken met delegaties van belangenverenigingen, bedrijven, middenveldorganisaties en scholen en uiteindelijk ook een digitale bevraging van de ruimere bevolking van de omgeving. Het consortium, "Team A12", krijgt zowat 19 maanden de tijd om het onderzoek af te ronden. Eerder werd al beslist om maximaal in te zetten op ondertunneling van de kruispunten van de A12, maar hoe dat er precies kan uitzien, moet blijken. Het resultaat van de studie moet een aantal varianten zijn die onderling worden afgewogen. (Belga)