De werken passen in een onderzoek naar het gebruik van "Next Generation Concrete Surface" (NGCS) op de Antwerpse ring. De bestaande betonverharding wordt met een machine voorzien van diamantschijven ondiep (1 millimeter) afgeslepen. Tegelijkertijd worden er fijne groeven van 4 millimeter diep aangebracht in het wegdek, waardoor de wrijving van de autobanden met het oppervlak vermindert en dus ook het rolgeluid, zonder dat de banden hun grip op het wegdek verliezen. "De Antwerpse ring, één van de drukste punten van ons land, creëert best wel wat geluidshinder voor de buurtbewoners. Het onderzoek moet dan ook vooral zorgen voor een betere leefbaarheid in de omliggende wijken. NGCS, al veel gebruikt in Duitsland, biedt duidelijke voordelen ten opzichte van geluidsschermen want de reductie gebeurt aan de bron zelf", duidt minister Peeters. Er werd al een voormeting van het geluidsniveau uitgevoerd, zodat er na afloop van de werken een nieuwe meting kan plaatsvinden om het verschil vast te stellen. De werken beginnen vanaf 13 september en duren tot midden oktober. Ze starten telkens om 21.00 uur en tijdens weeknachten wordt de snelweg ten laatste om 05.00 uur opnieuw volledig vrijgegeven. Voor het verkeer blijven er meestal twee rijstroken beschikbaar. Eerst wordt de ring richting Nederland aangepakt, daarna volgt de kant richting Gent. De op- en afritten van het complex Borgerhout blijven tijdens de nachtelijke werken steeds bereikbaar. (Belga)

De werken passen in een onderzoek naar het gebruik van "Next Generation Concrete Surface" (NGCS) op de Antwerpse ring. De bestaande betonverharding wordt met een machine voorzien van diamantschijven ondiep (1 millimeter) afgeslepen. Tegelijkertijd worden er fijne groeven van 4 millimeter diep aangebracht in het wegdek, waardoor de wrijving van de autobanden met het oppervlak vermindert en dus ook het rolgeluid, zonder dat de banden hun grip op het wegdek verliezen. "De Antwerpse ring, één van de drukste punten van ons land, creëert best wel wat geluidshinder voor de buurtbewoners. Het onderzoek moet dan ook vooral zorgen voor een betere leefbaarheid in de omliggende wijken. NGCS, al veel gebruikt in Duitsland, biedt duidelijke voordelen ten opzichte van geluidsschermen want de reductie gebeurt aan de bron zelf", duidt minister Peeters. Er werd al een voormeting van het geluidsniveau uitgevoerd, zodat er na afloop van de werken een nieuwe meting kan plaatsvinden om het verschil vast te stellen. De werken beginnen vanaf 13 september en duren tot midden oktober. Ze starten telkens om 21.00 uur en tijdens weeknachten wordt de snelweg ten laatste om 05.00 uur opnieuw volledig vrijgegeven. Voor het verkeer blijven er meestal twee rijstroken beschikbaar. Eerst wordt de ring richting Nederland aangepakt, daarna volgt de kant richting Gent. De op- en afritten van het complex Borgerhout blijven tijdens de nachtelijke werken steeds bereikbaar. (Belga)