De handelsorganisaties hebben de voorbije maand een uitgebreid onderzoek gevoerd naar het shopgedrag bij de Belgische consumenten. Daaruit blijkt dat nog altijd bijna zeven op tien (69%) minder gaat shoppen dan voor de coronacrisis, terwijl bijna de helft (49%) aangeeft 'shoppen niet meer leuk te vinden met al die coronamaatregelen' en 41% zegt 'nog altijd bang te zijn besmet te worden'. "Dat consumenten voorzichtig zijn, is begrijpelijk", zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo. "Maar die angst is niet nodig, want onze handelaars doen er alles aan om het winkelen in alle veiligheid - en tegelijk op een aangename manier - te laten verlopen. Voor wie een beetje oplet, hoeft corona de shoppret absoluut niet te bederven." Volgens Unizo en Comeos heeft de heropening van de winkels niet voor een nieuwe piek gezorgd in het aantal besmettingen. Ze benadrukken ook dat de consument er wel degelijk naar verlangt om te gaan shoppen. Zo heeft meer dan driekwart (77%) zijn vertrouwde - fysieke - winkels gemist. 29% mist het ongecompliceerd shoppen met het gezin en een kwart (25%) mist het shoppen met vrienden en vriendinnen. "De maatregel waarbij de bubbel om te winkelen van één naar twee personen werd uitgebreid, sprak in dat verband boekdelen. Want meteen bij het in werking treden van deze versoepeling, zagen onze handelaars veel meer klanten en werd er meer verkocht", zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. "De jongste Veiligheidsraad maakte winkelen met meer dan twee mogelijk, ook dat is een positieve evolutie." (Belga)

De handelsorganisaties hebben de voorbije maand een uitgebreid onderzoek gevoerd naar het shopgedrag bij de Belgische consumenten. Daaruit blijkt dat nog altijd bijna zeven op tien (69%) minder gaat shoppen dan voor de coronacrisis, terwijl bijna de helft (49%) aangeeft 'shoppen niet meer leuk te vinden met al die coronamaatregelen' en 41% zegt 'nog altijd bang te zijn besmet te worden'. "Dat consumenten voorzichtig zijn, is begrijpelijk", zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo. "Maar die angst is niet nodig, want onze handelaars doen er alles aan om het winkelen in alle veiligheid - en tegelijk op een aangename manier - te laten verlopen. Voor wie een beetje oplet, hoeft corona de shoppret absoluut niet te bederven." Volgens Unizo en Comeos heeft de heropening van de winkels niet voor een nieuwe piek gezorgd in het aantal besmettingen. Ze benadrukken ook dat de consument er wel degelijk naar verlangt om te gaan shoppen. Zo heeft meer dan driekwart (77%) zijn vertrouwde - fysieke - winkels gemist. 29% mist het ongecompliceerd shoppen met het gezin en een kwart (25%) mist het shoppen met vrienden en vriendinnen. "De maatregel waarbij de bubbel om te winkelen van één naar twee personen werd uitgebreid, sprak in dat verband boekdelen. Want meteen bij het in werking treden van deze versoepeling, zagen onze handelaars veel meer klanten en werd er meer verkocht", zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. "De jongste Veiligheidsraad maakte winkelen met meer dan twee mogelijk, ook dat is een positieve evolutie." (Belga)