Dit jaar vindt de Week van de Mobiliteit plaats van 16 tot 22 september. "Tijdens dit festival van de duurzame mobiliteit willen we zoveel mogelijk mensen #goedopweg helpen en laten proeven van alternatieve manieren om zich te verplaatsen", klinkt het bij Bernard Govaert, algemeen coördinator bij Netwerk Duurzame Mobiliteit. In heel Vlaanderen worden daarom acties opgezet waarbij de publieke ruimte wordt veroverd voor en door fietsers, wandelaars, sporters of spelende kinderen. "Met deze acties en geruggensteund door de vele ideeën en voorstellen van burgers, willen we het gebrek aan (be)leefbare publieke ruimte aankaarten", aldus de organisatie. "Burgers kunnen via een webformulier ook zelf aangeven welk plekje in hun stad of gemeente ze graag anders zouden inrichten om te fietsen, wandelen, spelen of ontspannen. De resultaten worden na de Week van de Mobiliteit aan de lokale besturen bezorgd." De Week van de Mobiliteit bestaat ook dit jaar traditioneel uit een aantal vaste waarden. Op donderdag 17 september vindt de Car Free Day plaats, waarop pendelaars gevraagd wordt de auto op stal te laten en met een alternatief vervoersmiddel naar het werk te gaan. Vrijdag 18 september stappen of fietsen 400.000 leerlingen uit 1.500 Vlaamse scholen naar school tijdens Strapdag. Zondag 20 september is er dan de jaarlijkse Autovrije Zondag. De Week van de Mobiliteit wordt op dinsdag 22 september afgesloten met de Nationale Telewerkdag, waarop de resultaten van twee bevragingen rond thuiswerk worden gepresenteerd. Omdat grootschalige evenementen door de coronacrisis niet aan de orde zijn, worden dit jaar meer kleinschalige en lokale acties op poten gezet. In totaal werden voor deze bijzondere editie ondertussen al meer dan 1.100 acties geregistreerd. Zo komt er onder meer ook een nieuwe Aya-campagne van VTM KIDS, de Vlaamse overheid en Mobiel 21. Dankzij het knalgele animatiefiguurtje leren de bijna 50.000 kleuters in Vlaamse kleuterklassen de basisregels van het verkeer. Er zijn lesfiches, vertelplaten en een spaaractie. Ook Zicht op Cultuur - Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen vzw (ZOC-SBPV) lanceert naar aanleiding van de themaweek een nieuwe campagne: "Team Trottoir". "Blinde en slechtziende voetgangers voelen zich vaak niet gehoord in hun vraag naar toegankelijke trottoirs en voetpaden", klinkt het. "Daarom brengen ze hun obstakels de komende week in beeld op de Facebookpagina van ZOC-SBPV." (Belga)

Dit jaar vindt de Week van de Mobiliteit plaats van 16 tot 22 september. "Tijdens dit festival van de duurzame mobiliteit willen we zoveel mogelijk mensen #goedopweg helpen en laten proeven van alternatieve manieren om zich te verplaatsen", klinkt het bij Bernard Govaert, algemeen coördinator bij Netwerk Duurzame Mobiliteit. In heel Vlaanderen worden daarom acties opgezet waarbij de publieke ruimte wordt veroverd voor en door fietsers, wandelaars, sporters of spelende kinderen. "Met deze acties en geruggensteund door de vele ideeën en voorstellen van burgers, willen we het gebrek aan (be)leefbare publieke ruimte aankaarten", aldus de organisatie. "Burgers kunnen via een webformulier ook zelf aangeven welk plekje in hun stad of gemeente ze graag anders zouden inrichten om te fietsen, wandelen, spelen of ontspannen. De resultaten worden na de Week van de Mobiliteit aan de lokale besturen bezorgd." De Week van de Mobiliteit bestaat ook dit jaar traditioneel uit een aantal vaste waarden. Op donderdag 17 september vindt de Car Free Day plaats, waarop pendelaars gevraagd wordt de auto op stal te laten en met een alternatief vervoersmiddel naar het werk te gaan. Vrijdag 18 september stappen of fietsen 400.000 leerlingen uit 1.500 Vlaamse scholen naar school tijdens Strapdag. Zondag 20 september is er dan de jaarlijkse Autovrije Zondag. De Week van de Mobiliteit wordt op dinsdag 22 september afgesloten met de Nationale Telewerkdag, waarop de resultaten van twee bevragingen rond thuiswerk worden gepresenteerd. Omdat grootschalige evenementen door de coronacrisis niet aan de orde zijn, worden dit jaar meer kleinschalige en lokale acties op poten gezet. In totaal werden voor deze bijzondere editie ondertussen al meer dan 1.100 acties geregistreerd. Zo komt er onder meer ook een nieuwe Aya-campagne van VTM KIDS, de Vlaamse overheid en Mobiel 21. Dankzij het knalgele animatiefiguurtje leren de bijna 50.000 kleuters in Vlaamse kleuterklassen de basisregels van het verkeer. Er zijn lesfiches, vertelplaten en een spaaractie. Ook Zicht op Cultuur - Slechtzienden en Blinden Platform Vlaanderen vzw (ZOC-SBPV) lanceert naar aanleiding van de themaweek een nieuwe campagne: "Team Trottoir". "Blinde en slechtziende voetgangers voelen zich vaak niet gehoord in hun vraag naar toegankelijke trottoirs en voetpaden", klinkt het. "Daarom brengen ze hun obstakels de komende week in beeld op de Facebookpagina van ZOC-SBPV." (Belga)