Op verschillende plekken in de stad, waaronder het Operaplein, de Kasteelpleinstraat en op het Eilandje, staan verschillende standjes. Gezinnen kunnen er informatie vinden over slimme vervoersmiddelen voor groot en klein, gecombineerd met wat pret en actie. De actieve reizigers vinden er inspiratie voor professionele en privé-verplaatsingen. Studenten ontdekken dan weer hoe ze zich nog vlotter kunnen bewegen van de campus naar hun kot, studentenjob of stamcafé. Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) nam vanmorgen een kijkje aan de infostandjes rond het MAS. "We willen zoveel mogelijk mensen verleiden om de 'shift' van de eigen auto naar slimmere vervoersmiddelen te maken. En Antwerpen Shift is voor velen de ideale kennismaking met alle alternatieven die er vandaag te vinden zijn." In de stad Antwerpen is koning auto al enige tijd terrein aan het verliezen. In 2010 nam nog 51 procent van de bewoners de (eigen) auto naar het werk, in 2019 was dat al gezakt naar 41 procent en in het coronajaar 2020 dankzij massaal thuiswerk zelfs naar 35 procent. Het fietsgebruik steeg van 21,1 naar 29,9 procent. Met de opkomst van de e-bikes en speed pedelecs wordt nu ook vaker de fiets genomen voor langere afstanden. "In de stad hebben we de 50/50 modal shift al bereikt, in de vervoerregio Antwerpen zijn we er nog niet. Binnenkort lanceren we een netwerk van elektrische deelfietsen in de hele vervoerregio Antwerpen, wat ook daar een boost zal geven aan de modal shift. Voorts roep ik ook De Lijn en de NMBS op om een tandje bij te steken, want het openbaar vervoer moet aantrekkelijker worden gemaakt", zegt de schepen. (Belga)

Op verschillende plekken in de stad, waaronder het Operaplein, de Kasteelpleinstraat en op het Eilandje, staan verschillende standjes. Gezinnen kunnen er informatie vinden over slimme vervoersmiddelen voor groot en klein, gecombineerd met wat pret en actie. De actieve reizigers vinden er inspiratie voor professionele en privé-verplaatsingen. Studenten ontdekken dan weer hoe ze zich nog vlotter kunnen bewegen van de campus naar hun kot, studentenjob of stamcafé. Antwerps schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) nam vanmorgen een kijkje aan de infostandjes rond het MAS. "We willen zoveel mogelijk mensen verleiden om de 'shift' van de eigen auto naar slimmere vervoersmiddelen te maken. En Antwerpen Shift is voor velen de ideale kennismaking met alle alternatieven die er vandaag te vinden zijn." In de stad Antwerpen is koning auto al enige tijd terrein aan het verliezen. In 2010 nam nog 51 procent van de bewoners de (eigen) auto naar het werk, in 2019 was dat al gezakt naar 41 procent en in het coronajaar 2020 dankzij massaal thuiswerk zelfs naar 35 procent. Het fietsgebruik steeg van 21,1 naar 29,9 procent. Met de opkomst van de e-bikes en speed pedelecs wordt nu ook vaker de fiets genomen voor langere afstanden. "In de stad hebben we de 50/50 modal shift al bereikt, in de vervoerregio Antwerpen zijn we er nog niet. Binnenkort lanceren we een netwerk van elektrische deelfietsen in de hele vervoerregio Antwerpen, wat ook daar een boost zal geven aan de modal shift. Voorts roep ik ook De Lijn en de NMBS op om een tandje bij te steken, want het openbaar vervoer moet aantrekkelijker worden gemaakt", zegt de schepen. (Belga)