We bouwen Vlaanderen kapot: ook gevolgen voor mobiliteit

Hoe meer de bevolking uitdijt, hoe meer de capaciteit van de wegen niet meer voldoet aan het aantal wagens, zegt mobiliteitsexpert Johan De Mol.

Elke dag verdwijnt in Vlaanderen zes hectare aan open ruimte door de baksteen in de maag van de Vlamingen, zo schrijft De Standaard op basis van een een studie van Vito over ruimtebeslag in Vlaanderen. “Als de mensen zomaar overal in Vlaanderen gaan wonen, zorgt dat onder meer voor veel meer randverkeer”, zegt mobiliteitsexpert Johan De Mol (UGent).

Veel wegen zijn niet aangepast aan het stijgend aantal wagens. Het wordt bovendien veel moeilijker om het openbaar vervoer op een efficiënte manier te organiseren, omdat de bestaande openbaar vervoerassen niet meer voldoende zijn, wat dan weer leidt tot meer auto’s op de baan.

Waterwegen

“Telkens een beslissing genomen wordt over ruimtelijke ordening, zou moeten nagedacht worden over de effecten op de mobiliteit”, zegt De Mol. Bovendien moet de visie op mobiliteit volgens hem volledig veranderen. In het regeerakkoord staat onder meer dat zal ingezet worden op wegen van een lagere categorie. “Dat vergroot het probleem voor de zwakkere weggebruikers, omdat zo alle soorten van verkeer door elkaar op dezelfde weg terechtkomen.”

Volgens De Mol kan meer gebruik gemaakt worden van de waterwegen. “In een stad als Gent zou zowel de stadsdistributie als het personenvervoer via het water georganiseerd kunnen worden”, zegt hij. “Maar dat zijn keuzes die men blijkbaar niet maakt.” (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content