Waarom geen Europees verkeersreglement invoeren, geïnspireerd op de landen met de beste resultaten? (Carlo Peeters, Tienen)

Chris Vanhee: Zo'n harmonisering is helaas moeilijk in de praktijk te brengen. In bepaalde landen rijden automobilisten links - daar begint het al. Maar uniformiteit binnen Europa zou helderder zijn en zeker ook veiliger: buitenlandse vrachtwagenchauffeurs blijken bijvoorbeeld niet te weten dat je in België bij regenweer niet mag inhalen. Het is absurd dat de reglementen zo verschillen, soms zelfs binnen één land. Waarom mogen Vlaamse chauffeurs maximaal 70 kilometer per uur rijden op gewestwegen en is het in Wallonië 90 per uur?
...

Chris Vanhee: Zo'n harmonisering is helaas moeilijk in de praktijk te brengen. In bepaalde landen rijden automobilisten links - daar begint het al. Maar uniformiteit binnen Europa zou helderder zijn en zeker ook veiliger: buitenlandse vrachtwagenchauffeurs blijken bijvoorbeeld niet te weten dat je in België bij regenweer niet mag inhalen. Het is absurd dat de reglementen zo verschillen, soms zelfs binnen één land. Waarom mogen Vlaamse chauffeurs maximaal 70 kilometer per uur rijden op gewestwegen en is het in Wallonië 90 per uur? Als we van het buitenland willen leren, stel ik voor dat we beginnen bij de rijopleiding. In België kun je zonder professionele begeleiding en tegen een spotprijs je rijbewijs behalen. De werkelijke prijs die we daarvoor betalen, laat zich aflezen uit onze ongevallenstatistieken. Andere landen leggen de lat veel hoger. Vanhee: Als iedereen lukraak zijn voertuig parkeert, creëer je chaos, en het ligt voor de hand dat nieuwe bestuurders het verkeersreglement moeten kennen. U hebt wel een punt: de grote verkeersgevaren, waarbij doden kunnen vallen, moeten hoger op de agenda. De vraag of iemand in regenweer kan rijden zou belangrijker moeten zijn dan de vraag of hij zijn manoeuvres onder de knie heeft. De tweede vraag is net opnieuw ingevoerd bij de hervorming van het rijexamen, de eerste stéllen we zelfs niet. Vanhee: Onze infrastructuur is een wirwar, maar dat ontslaat de chauffeur niet van zijn persoonlijke verantwoordelijkheid. Meer dan 90 procent van alle ongevallen wordt veroorzaakt door de fout van een bestuurder. Gebrek aan ervaring is een factor, net zoals het ontbreken van een degelijke rijopleiding. Voorts onderschatten bestuurders de risico's en overschatten ze hun eigen capaciteiten. Vanhee: Een foute mentaliteit vind je heus niet alleen bij jonge bestuurders. Op sommige vlakken doen zij het zelfs beter: jongeren zie je niet zo gauw met een glas te veel achter het stuur kruipen. Oudere chauffeurs lijken te denken dat het bij hen wél kan, want zij hebben tenslotte al 'veel kilometers op hun teller'. Bij jongeren maak ik me eerder zorgen om hun smartphonegebruik. Op de snelweg vlug je Facebook-status updaten, is levensgevaarlijk. Wie 120 per uur rijdt en 5 seconden niet kijkt, heeft veel potentieel gevaar niet kunnen zien. Het verkeer houdt risico's in: besef dat en handel ernaar. Slagen voor het rijexamen mag geen eindpunt zijn. Je moet je competenties je leven lang op punt houden, theoretisch en praktisch. Vanhee: Het valt niet te verantwoorden dat ouders voor hun onervaren kinderen een supersnelle wagen kopen. Kan de overheid dat verbieden? Wellicht niet. Op zich zijn die pk-bommen niet gevaarlijk, natuurlijk. Maar als je ze onoordeelkundig bestuurt, kunnen het moordmachines worden. Alle automobilisten, niet alleen de nieuwkomers, moeten beseffen én ervaren welke impact snelheid heeft. Bij 120 per uur wordt de remafstand maar liefst 100 meter: de lengte van een voetbalveld. Helaas wordt ook daaraan in de huidige rijopleiding weinig of geen aandacht besteed.