Leerlingen in het middelbare onderwijs die een B-attest krijgen, doen er beter aan van richting te veranderen dan te blijven zitten. Dat toont een onderzoek aan de KU Leuven aan, zo schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad.

Meen dan 10 procent van de leerlingen in het tweede en vierde jaar van het middelbaar, krijgt op het einde van het schooljaar een B-attest. Zij mogen overgaan naar het volgende jaar, maar moeten dan van richting veranderen. Een andere optie is het jaar overdoen.

Waterval

Volgens het Leuvense onderzoek doen leerlingen er best aan het advies van de leraars op te volgen. "Ze dalen zogezegd met de waterval af naar een 'lagere' richting, maar vaak zitten ze in die andere richting beter op hun plaats", zegt Carl Lamote, onderzoeker in de onderwijskunde.

Zelfvertrouwen

Bij jongeren die voor een andere richting kiezen, krijgt het zelfvertrouwen eerst een deuk, maar dat herstelt zich na verloop van tijd en hun resultaten gaan er ook op vooruit. Bij leerlingen die kiezen om te blijven zitten, is dit andersom.

Lamote volgde gedurende negen jaar 6.411 leerlingen uit 90 Vlaamse scholen. (Belga/EE)

Leerlingen in het middelbare onderwijs die een B-attest krijgen, doen er beter aan van richting te veranderen dan te blijven zitten. Dat toont een onderzoek aan de KU Leuven aan, zo schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad.Meen dan 10 procent van de leerlingen in het tweede en vierde jaar van het middelbaar, krijgt op het einde van het schooljaar een B-attest. Zij mogen overgaan naar het volgende jaar, maar moeten dan van richting veranderen. Een andere optie is het jaar overdoen.Waterval Volgens het Leuvense onderzoek doen leerlingen er best aan het advies van de leraars op te volgen. "Ze dalen zogezegd met de waterval af naar een 'lagere' richting, maar vaak zitten ze in die andere richting beter op hun plaats", zegt Carl Lamote, onderzoeker in de onderwijskunde. Zelfvertrouwen Bij jongeren die voor een andere richting kiezen, krijgt het zelfvertrouwen eerst een deuk, maar dat herstelt zich na verloop van tijd en hun resultaten gaan er ook op vooruit. Bij leerlingen die kiezen om te blijven zitten, is dit andersom. Lamote volgde gedurende negen jaar 6.411 leerlingen uit 90 Vlaamse scholen. (Belga/EE)