Van de 1.040 dagen in de vermelde periode dat De Lijn de vijf bussen (208 dagen x 5) ter beschikking had reden ze in totaal 320 dagen (30,8 procent van de dagen) zoals gepland de hele dag. 17 dagen (1,6 procent) kon slechts gedeeltelijk gereden worden. De meeste andere dagen stond de bus defect bij leverancier Van Hool (30,8 procent) of op de stelplaats (14,6 procent), werd ze naar Van Hool gevoerd voor aanpassingen (9,7 procent) of werd ze op de stelplaats gehouden wegens bijvoorbeeld een fotoshoot (9,7 procent). "Gelet op de vele dagen dat de bussen niet optimaal functioneerden kan gesteld worden dat de aangehaalde nieuwe technologie nog niet dezelfde maturiteit vertoont als de huidige generatie diesel- of hybridebussen. Commerciële indienstname ervan op grote schaal veronderstelt, zelfs los van budgettaire overwegingen, met andere woorden nog een aanzienlijk ontwikkelings- en proeftraject. Een betrouwbare en veilige exploitatie blijven immers cruciaal", vindt minister Weyts. (Belga)

Van de 1.040 dagen in de vermelde periode dat De Lijn de vijf bussen (208 dagen x 5) ter beschikking had reden ze in totaal 320 dagen (30,8 procent van de dagen) zoals gepland de hele dag. 17 dagen (1,6 procent) kon slechts gedeeltelijk gereden worden. De meeste andere dagen stond de bus defect bij leverancier Van Hool (30,8 procent) of op de stelplaats (14,6 procent), werd ze naar Van Hool gevoerd voor aanpassingen (9,7 procent) of werd ze op de stelplaats gehouden wegens bijvoorbeeld een fotoshoot (9,7 procent). "Gelet op de vele dagen dat de bussen niet optimaal functioneerden kan gesteld worden dat de aangehaalde nieuwe technologie nog niet dezelfde maturiteit vertoont als de huidige generatie diesel- of hybridebussen. Commerciële indienstname ervan op grote schaal veronderstelt, zelfs los van budgettaire overwegingen, met andere woorden nog een aanzienlijk ontwikkelings- en proeftraject. Een betrouwbare en veilige exploitatie blijven immers cruciaal", vindt minister Weyts. (Belga)