Ons land haalt in 2020 in verste verten de Europese klimaatdoelen niet waartoe het zich heeft verbonden. Dat blijkt uit cijfers van het Europees Milieuagentschap die de krant De Tijd kon inkijken. Eind dit jaar moet België ook een nieuw klimaat- en energieplan indienen met het oog op de Europese klimaatdoelen van 2030 (55 procent minder CO2-uitstoot). Een eerdere draft van het plan kreeg van de Europese Commissie een onvoldoende. 'Zowel Vlaanderen als Wallonië viel door de mand', zegt IEW-woordvoerder Arnaud Collignon.
...

Ons land haalt in 2020 in verste verten de Europese klimaatdoelen niet waartoe het zich heeft verbonden. Dat blijkt uit cijfers van het Europees Milieuagentschap die de krant De Tijd kon inkijken. Eind dit jaar moet België ook een nieuw klimaat- en energieplan indienen met het oog op de Europese klimaatdoelen van 2030 (55 procent minder CO2-uitstoot). Een eerdere draft van het plan kreeg van de Europese Commissie een onvoldoende. 'Zowel Vlaanderen als Wallonië viel door de mand', zegt IEW-woordvoerder Arnaud Collignon. Intussen zijn in Vlaanderen en Wallonië nieuwe regeringen aangetreden. De regering-Jambon heeft de doelstelling om Vlaanderen in 2050 CO2-neutraal te maken alvast opgegeven. Naar verregaande klimaatmaatregelen is het in het Vlaamse regeerakkoord ook vergeefs zoeken. Hoe groen bakt Wallonië het, met een nieuwe paars-groene Waalse regering van PS, MR en Ecolo? 'Of en hoe Wallonië de Europese klimaatdoelen van 2030 concreet gaat bereiken, moet de komende weken blijken', zegt Arnaud Collignon. 'Het regeerakkoord blijft er vaag over.' Wel houdt Wallonië in tegenstelling tot Vlaanderen vast aan de ambitie om tegen 2050 klimaatneutraal te worden. 'Maar dat staat ook al tien jaar in het Waalse klimaatdecreet', aldus Collignon. 'Een nieuwe, echt interessante maatregel, die ook werd genoemd in de petitie van Sign for my Future voor een ambitieuzer klimaatbeleid, is de oprichting van een Waalse klimaatraad. Die raad zal alle maatregelen van de Waalse regering vanuit klimaatoogpunt tegen het licht houden.' Voor het overige heeft de IEW een gemengd oordeel over het Waalse regeerakkoord. 'Over het pakket mobiliteit zijn we vrij positief. Er zijn grote investeringen in fietspaden gepland. Op het gebied van de landbouw, daarentegen, oogt het regeerakkoord een stuk minder fraai. De Waalse regering blijft een traditioneel landbouwmodel steunen, terwijl een andere landbouw fundamenteel is in de strijd tegen de klimaatopwarming. Ook als het gaat over de regionale luchthavens van Luik en Charleroi, blijft het business as usual. Daar heeft Ecolo duidelijk bakzeil gehaald tegenover de PS en de MR.' In verband met de Europese klimaatdoelen voor 2020 (die Vlaanderen, zo bevestigde Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA), niet zal halen) opperde de Waalse minister Philippe Henry (Ecolo) dat Wallonië CO2-uitstootkredieten aan Vlaanderen zou kunnen verkopen. Een intern-Belgische CO2-koehandel dus, voorafgaand aan het indienen van een nieuw nationaal klimaatplan bij de Commissie. 'Dat wordt mogelijk de inzet van cruciale onderhandelingen tussen Vlaanderen en Wallonië in de komende weken', denkt ook Arnoud Collignon.